He llegit aquesta història de l'Arundhati Roy, una activista i escriptora que, confesso, era desconeguda per mi. Hi he posat molt interès i grans dosis de concentració, perquè l'argument és força enrevessat i molt em temo que no he arribat a copsar tot el què segurament vol comunicar.
Encara que ella mateixa ens diu que "El secret de les Grans Històries és que no tenen cap secret.
Les Grans Històries són les històries que ja t’han explicat i que sempre vols que
et tornin a explicar" no he arribat a sentir que estava llegint una gran història, sinó més aviat una de força confusa, però suposo que ha estat problema meu. Ja se sap: quan no s'hi entra en una història, no s'hi entra.
Els protagonistes principals són:
Els bessons Estha i Rahel:
Mai no s’havien assemblat gaire, Estha i Rahel, i fins i tot
quan encara eren petits i escarransits, de pit pla, budells plens de cucs i
pentinats com Elvis Presley.
(...)
Estha tenia els ulls una mica esbiaixats i somnolents, i les
puntes de les seves dents noves encara formaven una línia desigual.
(...)
Rahel va créixer sense cap punt de mira. Sense que ningú no
li arreglés un matrimoni. Sense ningú disposat a pagar-li una dot, i per tant
sense cap marit obligatori que amenacés el seu horitzó. 31
Mai no els havia fet vergonya mirar-se els cossos l’un a
l’altre, però és que mai havien estat prou grans (i alhora junts) per saber què
era la vergonya.
Ammu, la seva mare, amb una vida plena de relacions incestuoses, que no obstant tenen una justificació:
Aquell any faria vint-i-set anys, i al fons del seu estómac
s’hi concentrava la consciencia freda que ella la seva vida ja l’havia viscuda.
Va errar. Es va equivocar de marit.
El seu marit va resultar que era no tan sols un gran
bevedor: era un perfecte alcohòlic amb totes les tortuositats i l’encant tràgic
dels alcohòlics.
(...)
Ammu es va morir en una llardosa habitació de la Pensió
Bharat d’Allepey, on havia anat perquè li fessin una entrevista de selecció per
fer de secretària d’algú. Va morir sola. Amb un sorollós ventilador al sostre
per companyia i sense cap Estha estirat al seu darrere que li parlés. Tenia
trenta-un anys. Ni jove, ni vella, una edat mor-ible.
(...)
L’església es va negar a enterrar Ammu. Per diverses raons.
Baby Kochamma:
Exmonja, tieta àvia petita per força. (...) A Baby Cochamma
no li agradaven els bessons, perquè considerava que eren unes criatures
desemparades, orfes de pare, destinades al fracàs. I encara pitjor, eren uns
Híbrids.
(...)
Dins el cap hi guardava una llista meticulosa de Coses Que
Havia Fet Per Als Altres, i de Coses Que Els Altres No Havien Fet Per A Ella.
Pappachi, un home atractiu, fins i tot en la seva vellesa, que suposadament estimava, però maltractava amb tota naturalitat, Ammachi, la seva esposa:
Havia estat Entomòleg Imperial a l’Institut Pusa. (...)
L’any que es va jubilar, havia ascendit a un nivell equivalent a director.
(...)
Fins al dia de la seva mort, fins i tot amb la calor
sufocant que feia a Ayemenem, cada dia del món Pappachi es posava un vestit
molt ben planxat de tres peces i el seu rellotge d’or de butxaca. Al seu
tocador, al costat de la colònia i del raspall de plata dels cabells, hi tenia
una fotografia d’ell mateix de jove, amb els cabells plens de brillantina, que
s’havia fet a l’estudi d’un fotògraf, a Viena.
I fins aquí. No en sóc capaç de fer ni una aproximació de l'argument, però vull acabar amb un parell de frases que, potser, descriuen el sentit del títol:
El Déu de les Coses Petites.
No deixava petjades a la sorra, ni ondes a l’aigua, ni imatge als miralls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada