dimecres, 31 de març del 2021

100 preguntes filosòfiques

Exposició a Pamplona
 agost del 2016

 

M'agrada la filosofia; això no vol dir pas que arribi a penetrar en las difícils tortuositats del pensament filosòfic. Llegeixo, m'aturo, medito, i tracto d'esbrinar el què m'estan comunicant. El més segur és que se m'escapin molts matisos, moltes ensenyances, però tot i això, gaudeixo de la lectura.

En aquest cas, a més d'interessar-me l'autor, em va semblar un títol fascinant perquè el més segur és que responent a les preguntes la comprensió seria assequible.
Sovint s’acusa els filòsofs de fer preguntes absurdes. 

En la presentació ja queda clara la intenció didàctica del llibre:
El llibre conté preguntes clàssiques i cabdals de la història de la filosofia i una bona mostra, ben documentada, dels seus autors més importants. Però no només això. (...) La filosofia en un sentit tècnic o acadèmic tendeix a recórrer a l’ús de termes innecessàriament complicats, i exclou així no només els profans, sinó els mateixos filòsofs

Com no podia ser d'altra manera, he fet un recull d'aquelles preguntes que per alguna raó m'han semblat més interessants, o entenedores, o senzillament divertides. Tot i això ha estat inevitable que aquesta entrada resulti llarga, potser massa, però, tot i que ho intentat, no he trobat la manera de resumir-la més:

Ser lleig té algun avantatge?
La psicologia experimental va establir ja fa molts anys que solem atribuir a les persones físicament belles tota mena de qualitats extra (...) als guapos, per aquest efecte, els solem atribuir, com un prejudici favorable, també la virtut de la intel·ligència, i els donem, en certes condicions, més credibilitat que als lletjos. 
Què ens porta a actuar amb justícia?
La impunitat seria una manera de no haver d’arrossegar diàriament la càrrega més pesada que hem d’arrossegar les persones, aquella que, segons els mites, no havíem de suportar en el paradís primigeni, la d’haver de triar i decidir a cada moment entre el bé i el mal. 
Què fa més por: la mort o el sofriment?
Mentre estem vius, la pròpia mort no té cap realitat efectiva, quan ens morim efectivament, cessa tota experiència.(...) El sofriment ens espanta. Però estaríem disposats a passar certes ordalies si no hi hagués més remei. I, sobretot, si no acabessin amb la mort.(...)La mort fa més por que el sofriment: estem disposats a patir si en podem sortir vius. 
Es pot ser bo i fer el mal?
Al segle XX, va ser freqüent el sentiment que, en formar part del bàndol adequat en un conflicte, un estava justificat per fer els disbarats més grossos: la Historia condona sempre els vencedors. 
És evident de veritat que jo existeixo?
D’una banda, és cert que, si penso, necessàriament he d’existir, perquè sense algú que pensi, el pensament no es podria produir.(...) No es pot veure ni tocar el jo, o sigui que hi ha, com a mínim, un dubte raonable que existeixi. Podria ser que el pensament es produís així, espontàniament sol, per si mateix. 
Ens hem d’autocensurar per no ofendre?
Autocensurar-se per no ofendre porta implícit una mena de pendent relliscós indesitjable que comportaria haver de censurar-se, com més va, més, per no ofendre ningú.
Què és millor, estar sol o acompanyat?
És difícil de dir si estem millor sols que ben o mal acompanyats.
Viure amb els altres implica haver de reprimir-se, i això causa angoixa. Per estar amb els altres he d’arribar a pactes. 
Fins a quin punt som conscients de la pròpia mort?
L’existència pròpia -la bona, evidentment- consisteix a voler saber posar-se de cara a la pròpia mort acceptant l’angoixa i admetent l’horror i la por al buit que comporta 
Què és la felicitat?
Només algunes vegades ens sentim especialment bé, especialment alegres. La resta del temps ens sentim no-malament. 
Sóc una bona persona?
No: hi ha una probabilitat de dos contra u que, en determinades circumstàncies, et converteixis en un malèvol torturador. 
És legítima la tortura?
El dilema és ben senzill: ¿si vostè tingués la possibilitat de salvar un centenar de vides torturant amb tota la crueltat necessària un soldat enemic, que té la informació sobre on esclatarà la següent bomba, ho faria? (...) La tortura de la qual qualsevol combatent pot ser víctima va implícita en els primers gestos, en els primers compassos de qualsevol guerra. 

Per a què serveix aquest llibre?
La filosofia és un art, i preguntar sobre la seva utilitat és com preguntar per a què serveix la música o la literatura. No serveixen per a res fora d’elles mateixes, però que no existissin seria un mal per a tots: el món es convertiria en un lloc més lleig i pobre. 

A mi m'ha servit per passar unes bones estones entretinguda i a rumiar, que ja m'agrada. De conclusions no n'he tret cap, crec. 

 100 preguntes filosòfiques
Oriol Quintana
213 pàgines

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada