Homenatge a Companys Cementiri de Barcelona Octubre 2017 |
Diu l'autor, i jo m'afanyo a seguir llegint:
En el presente libro se ha querido dar voz a los combatientes que no la tuvieron, buscando otras fuentes y trazando nuevas líneas interpretativas y metodológicas.
Ja he comentat en diferents ocasions que a casa meva, com suposo passava en totes les dels perdedors, es parlava poc i amb veu baixa de qualsevol, qüestió relacionada amb la guerra. Tot i això, algun comentari respecte als soldats del bàndol franquista si que se'ls escapava igual que, en especial la mare, comentaven temes relacionats amb la fam i els bombardeigs.
En el que es refereix als soldats, algun cop s'havia dit que eren uns fanàtics seguidors de Franco, però també hi havia l'altra part que comentava que igual que va passar amb el bàndol republicà, alguns joves es van veure atrapats en un dels dos costats, sense que no forçosament estiguessin especialment identificats amb cap de les idees, sinó que es van veure forçats a sacrificar la joventut i en molts cops la mateixa vida:
El grueso del reclutamiento se
realizó entre agosto de 1936 y septiembre de 1937, cuando se movilizó todo el
reemplazo de 1939.
(...)
Al contrario que los fascismos
alemán e italiano, el franquismo nació, se construyó y se legitimó a través de
una guerra civil.
(...)
La cuestión religiosa fue uno
de los principales motivos que movió a quienes apoyaron el golpe.
Tothom que va néixer en la postguerra i que vàrem haver de patir l'escolarització franquista se'ns va imbuir la idea que la guerra havia estat "Santa". Per sort, els qui com jo teníem uns pares ben informats podíem contrarestar aquestes fal·làcies:
Así pues, forjaron un enemigo
de carácter supraindividual, construido sobre una imagen que reunía todos los
peligros que amenazaban la existencia de España.
(...)
Denominaban a la contienda
como “Guerra Santa y Cruzada”, apelativos ya empleados en la Segunda República,
con la publicación mensual “Cruzada Católica”, órgano periodístico oficioso de
la CEDA.
(...)
Tras el golpe de Estado
cualquier vivencia o memoria transmitida sobre el servicio militar era
insuficiente para ilustrar lo que toda una generación iba a sufrir en la
guerra.
La religió, per sobre de moltes altres coses, va ser un element que va condicionar no només l'alçament i la guerra mateixa, sinó la llarga postguerra:
En el caso del bando
sublevado, la religión cobró una vital importancia porque continuando lo
realizado en la dictadura de Primo de Rivera, se realizaban ritos como “el
toque de oración”
(...)
Desde el 18 de julio de 1936
existió una comunión entre la Iglesia y el Ejército insurgente.
La guerra va ser llarga, n'hi ha diversos estudis que confirmen que Franco es va entestar en allargar-la per tal d'aniquilar al màxim "l'enemic", sense importar-li massa la pèrdua de vides en tots dos bàndols:
En el verano de 1938, habían
pasado dos años y muchos combatientes ni se acordaban de los motivos que los
llevaron a estar en la trinchera.
(...)
Los desertores eran
presentados como críos, cobardes, apocados y afeminados. (…) Eso también era
una forma de control social, ya que en la mentalidad de la época ser tachado de
homosexual suponía una afrenta y una deshonra.
Un cop finalitzada la guerra, es va tractar de donar sortida almenys a una part dels que van militar en el bàndol colpista. Així en les escoles sovint hi havia contractats suposats professors que no en tenien ni la més remota idea en pedagogia i que els seu únic "mèrit" era el de ser excombatents. Passats els anys, em resulta clar l'evidència que no sabien què fer amb ells i que a més d'aquesta manera els asseguraven un sou ni que fos precari:
Hasta finales de la década de
los cincuenta, los protagonistas de la guerra quedaron vinculados al Ejército,
aunque fuese una vez al año.
(...)
Tras la contienda, los trabajadores
quedaron indefensos ante el Nuevo Estado al ser privados de los derechos
laborales que habían ido conquistando hasta 1936.
(...)
En cualquier caso, el común de
los mutilados de guerra vivió en la miseria, como el resto de la sociedad
española, con el agravante de que la lesión que los inhabilitaba los
acompañaría hasta el final de sus vidas.
I fins aquí el meu comentari. El llibre segueix, igual que la història que encara no està ben tancada ni remotament resolta:
No se puede obviar una
cuestión; la guerra para la mayoría no es algo heroico, sino algo traumático.
Una guerra civil supone uno de
los traumas más duros que puede sufrir un país “porque rompe una cohesión
interna creada a lo largo de los años”. Esta generó una fractura que persistió
a lo largo de toda la posguerra, que, junto con la represión, dificultó una
convencida ideologización en esta generación, porque, a fin de cuentas, los
represaliados no dejaban de ser vecinos, amigos, compañeros de trabajo o
conocidos.
Soldados de Franco
Reclutamiento forzoso,
experiencia de guerra
y desmovilización militar
Francisco J. Leira Castiñeira
346 pàgines
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