dilluns, 28 de juny del 2021

Soldados de Franco



Homenatge a Companys
Cementiri de Barcelona
Octubre 2017

Diu l'autor, i jo m'afanyo a seguir llegint:
En el presente libro se ha querido dar voz a los combatientes que no la tuvieron, buscando otras fuentes y trazando nuevas líneas interpretativas y metodológicas. 

Ja he comentat en diferents ocasions que a casa meva, com suposo passava en totes les dels perdedors, es parlava poc i amb veu baixa de qualsevol, qüestió relacionada amb la guerra. Tot i això, algun comentari respecte als soldats del bàndol franquista si que se'ls escapava igual que, en especial la mare, comentaven temes relacionats amb la fam i els bombardeigs.

En el que es refereix als soldats, algun cop s'havia dit que eren uns fanàtics seguidors de Franco, però també hi havia l'altra part que comentava que igual que va passar amb el bàndol republicà, alguns joves es van veure atrapats en un dels dos costats, sense que no forçosament estiguessin especialment identificats amb cap de les idees, sinó que es van veure forçats a sacrificar la joventut i en molts cops la mateixa vida:
El grueso del reclutamiento se realizó entre agosto de 1936 y septiembre de 1937, cuando se movilizó todo el reemplazo de 1939.
(...)
Al contrario que los fascismos alemán e italiano, el franquismo nació, se construyó y se legitimó a través de una guerra civil.
(...)
La cuestión religiosa fue uno de los principales motivos que movió a quienes apoyaron el golpe.

Tothom que va néixer en la postguerra i que vàrem haver de patir l'escolarització franquista se'ns va imbuir la idea que la guerra havia estat "Santa". Per sort, els qui com jo teníem uns pares ben informats podíem contrarestar aquestes fal·làcies:
Así pues, forjaron un enemigo de carácter supraindividual, construido sobre una imagen que reunía todos los peligros que amenazaban la existencia de España.
(...)
Denominaban a la contienda como “Guerra Santa y Cruzada”, apelativos ya empleados en la Segunda República, con la publicación mensual “Cruzada Católica”, órgano periodístico oficioso de la CEDA.
(...)
Tras el golpe de Estado cualquier vivencia o memoria transmitida sobre el servicio militar era insuficiente para ilustrar lo que toda una generación iba a sufrir en la guerra.

La religió, per sobre de moltes altres coses, va ser un element que va condicionar no només l'alçament i la guerra mateixa, sinó la llarga postguerra:
En el caso del bando sublevado, la religión cobró una vital importancia porque continuando lo realizado en la dictadura de Primo de Rivera, se realizaban ritos como “el toque de oración”
(...)
Desde el 18 de julio de 1936 existió una comunión entre la Iglesia y el Ejército insurgente.

La guerra va ser llarga, n'hi ha diversos estudis que confirmen que Franco es va entestar en allargar-la per tal d'aniquilar al màxim "l'enemic", sense importar-li massa la pèrdua de vides en tots dos bàndols:
En el verano de 1938, habían pasado dos años y muchos combatientes ni se acordaban de los motivos que los llevaron a estar en la trinchera.
(...)
Los desertores eran presentados como críos, cobardes, apocados y afeminados. (…) Eso también era una forma de control social, ya que en la mentalidad de la época ser tachado de homosexual suponía una afrenta y una deshonra.

Un cop finalitzada la guerra, es va tractar de donar sortida almenys a una part dels que van militar en el bàndol colpista. Així en les escoles sovint hi havia contractats suposats professors que no en tenien ni la més remota idea en pedagogia i que els seu únic "mèrit" era el de ser excombatents. Passats els anys, em resulta clar l'evidència que no sabien què fer amb ells i que a més d'aquesta manera els asseguraven un sou ni que fos precari:
Hasta finales de la década de los cincuenta, los protagonistas de la guerra quedaron vinculados al Ejército, aunque fuese una vez al año.
(...)
Tras la contienda, los trabajadores quedaron indefensos ante el Nuevo Estado al ser privados de los derechos laborales que habían ido conquistando hasta 1936.
(...)
En cualquier caso, el común de los mutilados de guerra vivió en la miseria, como el resto de la sociedad española, con el agravante de que la lesión que los inhabilitaba los acompañaría hasta el final de sus vidas.

I fins aquí el meu comentari. El llibre segueix, igual que la història que encara no està ben tancada ni remotament resolta:
No se puede obviar una cuestión; la guerra para la mayoría no es algo heroico, sino algo traumático.
Una guerra civil supone uno de los traumas más duros que puede sufrir un país “porque rompe una cohesión interna creada a lo largo de los años”. Esta generó una fractura que persistió a lo largo de toda la posguerra, que, junto con la represión, dificultó una convencida ideologización en esta generación, porque, a fin de cuentas, los represaliados no dejaban de ser vecinos, amigos, compañeros de trabajo o conocidos.

 

Soldados de Franco
Reclutamiento forzoso,
experiencia de guerra
y desmovilización militar
Francisco J. Leira Castiñeira
346 pàgines

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada