dilluns, 30 de setembre del 2024

Una lectura interessant

2013
Roques Encantades


L'autor, Frédéric Gros és professor de Filosofia a la Universitat París-XII i de Pensament polític a l'Institut d'Estudis Polítics de París. 
I des d'aquí podeu accedir a un interessant article on fa referència al llibre que ara comentaré.

Tenir vergonya, avergonyir-se, enrajolar-se... Ara mateix em semblen adjectius molt d'una altra època, o potser, fora més exacte dir que són d'una època d'adolescència, on es produeixen aquelles empentetes, aquelles riallades aparentment sense solta ni volta, aquelles galtes vermelles fins a l'arrel dels cabells...
També podem referir-nos, aquest cop amb més contundència, a "sentir vergonya aliena", "no conèixer la vergonya"... Segur que us sonen.

Generalitzant molt, què és la vergonya, segons l'autor?:
La vergonya és l’estat afectiu elemental més gran del nostre temps, el significant de les noves lluites. Ja no es crida contra la injustícia, l’arbitrarietat, la desigualtat. Es brama contra la vergonya.
(...)
Instintivament, no confiaria en algú que afirmés que no ha experimentat mai la vergonya.

De vegades, el fet que a algú l'avergonyeixin, com posem per cas, algunes ètnies o determinat tipus de persones, que confonent-ho amb una qüestió de (mal entès) "honor", pot conduir a perilloses venjances:
Els mecanismes de restauració varien. El més conegut, tot suposant que l’ofensa provingui d’un altre clan (...) és la venjança.
(...)
La família burgesa projecta tres figures importants de la vergonya, totes sexuals: la dona adúltera, el fill homosexual i l’infant masturbador. És ella, més que el cristianisme, la que ha saturat la sexualitat de la vergonya.
(...)
La vergonya digital us sobreviu, morir-ne ja no és ni una metàfora. Hi ha infants, dones que se suïciden, víctimes del ciberassetjament. (...) Les nostres vergonyes allotjades al núvol són inassolibles, inextingibles.
(...)
Qualsevol cosa per provocar un menyspreu que ens aclapara, i la teva pròpia família es converteix en un pou de vergonya.

Tenir vergonya pot considerar-se una qüestió molt íntima? Jo tinc alguns dubtes, però l'argument que ho afirma sembla sòlid:
Res més íntim, al cap i a la fi, que la vergonya, però es tracta d’una intimitat solcada, buidada, enterbolida per la presència dels altres. (...) De vegades, tenim ganes de superar-jo: més distància entre jo mateix i jo mateix que entre jo mateix i els altres.
(...)
El cos, decididament, fa passar vergonya a l’ànima.

Per poc que seguim les notícies d'actualitat, justament aquests dies, ha aparegut una lamentable noticia que ha obert tots els noticiaris i a ocupat força pàgines als diaris menys sensacionalistes. Segurament haureu suposat a què em refereixo. El problema de les violacions, en què la víctima és qui pateix de forma més dura la vergonya:
Les experiències de vergonya “patida” són traumàtiques perquè deixen empremta. 
(...)
Però en el cas de les agressions sexuals (violacions, incest, abusos) ressorgeix, tanmateix, un nucli de vergonya singular, irreductible.
(...)
A primers dels anys setanta, eren poques les dones que gosaven denunciar després d’haver patit una violació.
(...)
Les publicacions més recents sobre violacions o incests provoquen la mateixa constatació: el nombre d’agressions sexuals i d’incests no disminueix. 

Malgrat que és una realitat que sovint s'ha utilitzat per referir-se a "la joventut d'avui en dia", el cert és que no es tracta només d'un fet actual. Recordo uns consells explícits de la mare referents a aquest tema, en el sentit que era millor no enfrontar-me per evitar possibles agressions majors. Veurem que el fet d'aquesta suposada passivitat, també s'ha utilitzat com un agreujant vers la víctima.
Notareu que en aquest punt on també es recull el tema de l'incest, he recollit més a bastament les reflexions i exemples de l'autor: 
La seva passivitat és un parany.
(...)
Consentiment “a posteriori” que es dedueix de l’acte un cop acomplert.
(...)
Aquest triple consentiment, socialment i cultural construït, alimenta la vergonya de la víctima.
(...)
Perquè ningú no “consent” sobreviure. Sota amenaça no “preferim” mai la vida a la mort.(...) El pensament polític també acaba per articular aquesta hipòtesi monstruosa d’un consentiment per sobreviure.
(...)
Però hi ha altres pors que s’agiten. Primer, que no et creguin. Com que no entén què li passa, encara sap menys com dir-ho sense paraules.
(...)
Estar sota influència significa estar privat d’autonomia.(...) El que pateix l’incest ja no té veu i el seu silenci és el producte de l’ocupació de la seva parla. 
(...)
La seva intimitat és a partir d’aleshores “ocupada” per l’altre en el sentit en què parlem de territoris ocupats. (...) El silenci de l’incest és un silenci vergonyós.
(...)
El sistema que ens fa “acceptar” la violència és “gairebé més” intolerable que la violència en ella mateixa.

I, com no podia ser d'altra manera tractant-se d'un escrit filosòfic, ens enfrontem a la vergonya filosòfica que, haig de confessar que m'ha suposat més d'una re-lectura per tractar de copsar-ne el sentit:
La funció inicial de la filosofia és avergonyir. Però no es tracta mai d’humiliar la ignorància (el pecat de la vergonya escolar, humiliant, pueril, perillosa), la qual gairebé representa una benedicció. (....) A través d’una inversió provocadora, la filosofia sosté que podem estar orgullosos de la ignorància, però avergonyits dels coneixements.
(...)
Hi ha una cosa més perillosa, més nociva que la ignorància: creure saber. (...) La banalitat del mal, és aquest creure conèixer que gaudeix imposant-se als altres, la pretensió imbècil de saber-ne moltíssim més i de trobar-hi raons de menyspreu, la temptació d’encimbellar-se sobre els seus diplomes per humiliar als altres.
(...)
La filosofia no té cap altre funció, cap altra utilitat pública que avergonyir els terroristes de la veritat. 

En general, el patiment, la vergonya, el dolor dels supervivents difícilment poden fugir de la vergonya, potser perquè els que hem tingut la fortuna de no patir-ho tampoc no sabem com gestionar-ho:
Sobreviure a l’extrem: a l’assetjament, a la violació, a la tortura, a l’incest, als camps de la mort. Tornar-ne i portar la vergonya com a estigma.
(...)
Els supervivents molesten, inquieten, potser perquè pertorben la digestió de les persones sanes. Però l’autèntica vergonya són ells qui l’experimenten.
(...)
A Auschwitz, sobreviure és un esforç constant que obliga a un egoisme sòrdid i salvador. Tot el que prové del respecte.
(...)
Que alguna cosa hagi succeït abans no vol dir necessàriament que hagi desaparegut. 

Com podeu suposar, n'hi ha més, molt més. Una lectura un tant complexa que no deixa indiferent: 
Si la vergonya pot ser revolucionària, és perquè participa de la ira contra el món, contra un mateix, però també perquè treballa en la imaginació. Cal imaginació per avergonyir-se.  

 

La Vergonya
Un sentiment revolucionari
Frederic Gros
Traducció d’Andreu Gomila
206 pàgines 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada