Terres ben vives a l'estimada tardor |
Una història que comença d'una manera greu, i és que a en Joan, un dels fills de la família que protagonitza el relat, l'han trobat mort. Ha estat per un tret i se sospita raonablement, en què es tracta d'un assassinat.
Qui ha estat l'assassí? Aquest serà el fil conductor de tot el relat, i les explicacions seran a càrrec dels diferents membres de la família, un grup homogeni en les seves dissorts, la brutícia, els abusos de tota mena... En definitiva, el fil conductor de tot plegat no és més que la misèria.
Comencem amb les reflexions d'un nen. Encara no en sabem el nom:
Recordo que feia un dia molt
bonic i només jo m’havia aturat a mirar els núvols.
(...)
L’escudella feia quatre dies
que era a l’olla. Com més temps reposava la teca menys dura se’t feia la vida
al camp.
(...)
Mentre esperava que
l’escudella bullís em vaig dedicar a arrencar amb les ungles els trossos de
menjar secs i incrustats que havia als plats i un cop nets els vaig anar posant
sobre la taula, en desordre, però ben comptats.
I la Maria, què en sabem d'ella? I molt important: què en sap de tot plegat? Què amaga d'ella?:
Aquella nit, sota la llum de
les espelmes i la foscor de les caputxes tothom semblava tenir la mateixa cara.
Em va costar molt de reconèixer en Joan.
(...)
Però no li vaig explicar res
d’allò que va passar entre jo i el capellà. No en diré el nom, perquè ell mai
em va deixar que el pronunciés. Pare, Maria, digues-me pare. (...) Però quan
se’m va començar a inflar la panxa, la mare em va fer seure en una cadira i em
va començar a pegar fins que jo li vaig dir qui m’havia ficat aquella criatura
a dintre.
En Tomàs és germà d'en Joan. Ara l'han trobat mort i cal anar a avisar les autoritats:
El pare avançava molt
lentament. I jo li anava fotent crits perquè caminés més ràpid. (...) Em va atabalar
i em va obligar a cridar-li més i aleshores es va posar a plorar.
(...)
I jo ja sabia que era el meu
germà, que es tractava del meu germà. Però com que era mort, ja no calia
preocupar-se’n. No ens hi havíem d’amoïnar. Estava fet, sí, tot estava fet. No
valia la pena plorar. No, no tenia cap sentit plorar-lo.
Però el pare, que fa més nosa que servei, també aporta les seves reflexions mentre fa camí:
Només un dels fills ens va sortir
esguerrat. L’últim. Com que va sortir d’aquella manera, vam decidir no posar-li
cap nom. Tenia només una mà i un monyó a l’altra banda i semblava burro.
(...)
Soc d’aquelles persones que no
volen donar més voltes als assumptes quan han pres una decisió. I encara menys
quan és una decisió encertada.
Parla el capellà que hi té molt a veure en tota aquesta història. Veieu:
No m’ho esperava gens, quan
aquell va venir baladrejant fins a la rectoria i, tot estrebant-me la sotana,
em va dir que el seguís corrents, que a un fill dels Capdevila li havien segat
la vida.
(...)
Aquell home rodanxó i afaitat
que un bon dia havia arribat al poble ja casat i amb criada pròpia i havia
posat una botiga amb massa colors i coses per a un poble massa ratat encara no
coneixia com les gastaven els pobres. (...) Però ell era de bona família i a
casa sempre li havien ensenyat que una bona paraula eixuta fa més servei que
quatre crits mal dats.
(...)
Allò era un petit corral,
encara brut i ple de plomes que hi quedarien per sempre més.
(...)
Mai va acabar de fugir del
tot. (...) Així era ell, un jove massa bo que confiava massa en els altres.
(...)
Cadascú ha d’aprendre a viure
amb els seus secrets o morir per ells, perquè no s’obliden mai.
(...)
No és que jo hagués acceptat
entrar al seminari per amor a Déu ni que temps més tard aquest amor m’hagués
corprès més del que havia corprès els meus companys, sinó que era el que
m’havia tocat.
(...)
I entremig , la meva
filla, nascuda per no ser reconeguda mai com a meva ni volguda per la seva mare.
I el nen: l’estaquirot esquifit i migrat i morè del germà petit, sobre qui
cauria l’herència irreductible quan tots els altres l’haguessin dinyat i que no
sabria què fer-ne.
La mare d'en Joan també hi té molt a dir, o a reflexionar en silenci, perquè a les dones d'aquesta història els està negat qualsevol intervenció que no els segui requerida.
Ella recorda el què va ser el seu marit, el pare del difunt:
Era una mala bèstia, una mala
bèstia de la qual depeníem no només econòmicament, sinó també d’esperit, perquè
a ella l’havia matada en el moment de casar-s’hi i a mi m’havia engendrat abans
que ella hagués tingut temps d’adonar-se que estava morta.
(...)
Aviat vaig entendre que un
casament era un tracte, que en Jaume volia les terres que el meu cognom podia
donar-li i els fills que el meu ventre li podia oferir.
(...)
A banda de beure aiguardent,
anar de putes i pegar a la dona, li agradava tallar figuretes de fusta.
I l'Esteve, un fill nascut a raó d'una relació forçada amb el capellà. Pateix d'una deficiència possiblement agreujada per la deixadesa:
La mare havia mort i el
capellà no em volia. Només podia anar a buscar el nen, perquè havia sigut
l’única persona que m’havia demanat perdó després d’apallissar-me.
(...)
La primera pallissa la hi
havia clavat un pare que, per a castigar-la, com que ella no havia volgut
deixar-lo entrar dins del seu cos perquè no portava calés, li havia romput el
nas estampant-li la cara amb ferotgia contra la fusta del llit.
(...)
Però a mi em semblava que ella
depenia de tothom. De tothom que vingués amb calés a la butxaca.
En Pere, un germà d'en Joan sap més del que explica. Si més no, aparentment és un dels primers a acudir quan el desperten els crits.
Ara, col·labora en l'enterrament precari:
No sé qui de tots nosaltres va
ser el primer a sentir els crits, però de sobte em vaig veure fora del llit,
descalç, corrent amb tots els altres i dirigint-me cap a aquelles esgarrifances
que en cap moment vaig pensar que fossin del meu germà fins que algú va dir,
Joan?, i vaig ensopegar amb el seu cos malferit i vaig caure al seu costat i li
vaig veure el rostre.
(...)
Quan va arribar al forat, en
Tomàs va obrir les cames, una a cada cantó de la fosa, i va seguir avançant
fins que els peus d’en Joan van tocar fondo i aleshores, com si es tractés d’un
titella , va començar a sacsejar-lo per les extremitats de dalt fins que va
aconseguir doblegar-li les potes.
(...)
No tenia cap sentit
enterrar-lo dins d’un galliner, com tampoc en tenia haver-li trencat els ossos
per entaforar-l’hi.
(...)
I amb la primera llum del dia
no només podia veure clarament les cares de tots els qui no deixaven de
contemplar-nos sense moure un dit per ajudar-nos, sinó també que ara l’Eulàlia
ja duia la cara desencaixada del tot.
I no podia faltar la "veu" d'en Joan. Però no ens desvetllarà gran cosa:
Primer va venir el tret i
després la mort. O primer el tret i després el patiment que em va portar a la
mort. Els primers dies hi havia confusió. No només perquè semblava que ni els
vius sabien qui m’havia assassinat, sinó perquè jo llavors tampoc ho recordava.
(...) No és una bajanada pensar que en Tomàs ja havia decidit fotre’m un tret
per l’esquena com si jo fos un maleït animal el dia que l’havia trobat en
aquell revolt de la riera forçant la mare. La nostra mare.
(...)
Tenia ganes de matar el meu
germà, d’ofegar-lo. Però jo no era així. (...) Sí, el seu hereu, el seu propi
fill, agafant la mare com si fos una cosa i pegant-li a les natges fins que
quasi enrogien del color de la sang.
Si voleu conèixer l'autora i escoltar els seus comentaris
que igual us ajuden a desvetllar alguna part del misteri, podeu clicar aquí
Terres mortes
Núria Bendicho Giró
178 pàgines
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada