diumenge, 22 de setembre del 2024

LLUNY VOL DIR MAI MÉS

Per descomptat que es pot parlar de les coses més serioses, i, potser fins i tot crues, amb una certa dosi d'humor o dit altrament, desdramatitzant.
D'alguna manera és el que ens proposa, en Marc Cerrudo, l'autor d'aquest llibre.


Castell dels Records
(1960 aprox.)
 Les Fonts (Terrassa)

Potser cal un aclariment previ que pot ajudar a entrar-hi millor en el contingut:
Segons el Gran Diccionari de la Llengua Catalana: asseverar: Etimologia: del ll. asseverare ‘assegurar, parlar seriosament’ 1a font: 1803, DEst. verb transitiu Afirmar amb seguretat (allò que hom diu).

Notareu que en aquest univers fantasiós, tot i tothom hi té veu, asseveren amb contundència, tots menys "ell", el protagonista, potser?.
El cert és que si parem una mica d'atenció, entre els diferents, insòlits, i suposadament delirants soliloquis que he seleccionat, anirem descobrint alguna cosa d'aquest "ell" desconegut.
Veiem:

Assevera un monstre sota el llit que:
Els monstres no hem nascut per sentir la por. En som els emissaris. (...) Recordo els temps que encara era banderer del terror. Les meves potes -a vegades disset, a vegades vuit, a vegades dotzenes de milers- repicaven contra el terra de les habitacions. 

I alerta amb aquest punt on el monstre explicita: 
Dins el cap hi té un monstre i no soc jo.

Assevera un personatge de videojoc que:
Sempre és el mateix. Quan comença la partida em fa buscar un cavall. (...) Es passa hores fent-me anar d’aquí a allà, sense ser “aquí” cap punt de partida concret ni “allà” cap destinació final.

Assevera un comunista amant del ciclisme que:
Confesso que el greu problema de la meva ideologia és que hi ha tantes concepcions del comunisme com comunistes. Els feixistes, en canvi, solen anar més a l’uníson. Els ajuda, he de dir, el fet de tenir una única neurona. La incultura sempre ha estat el remei més efectiu contra la dissidència.
(...)
Els carrers també formen part del terrorífic escenari del capitalisme. (...) Els altres, els manters, (...) intenten vendre tot allò innecessàriament necessari per encaixar en una societat en què es premia l’opulència i l’acumulació de béns llampants. 

Assevera un somnifòbic que:
Ell és estrany, si, però aquí tots ho som. Jo també. Tinc somnifòbia, una por irracional a quedar-me adormit. No puc evitar pensar que, quan m’adormi, em passarà alguna cosa terrible, 

Assevera un amic fins fa un any que:
Com cada nit des de fa un any, m’he ficat al llit a les nou del vespre. (...) És paradoxal com, al cap i a la fi, només es pot oblidar si primer s’accepta recordar. És a través del dolor del record com s’aplana el camí cap a l’oblit. 

Assevera un gat marró amb taques blanques que:
Soc un fugitiu. Vaig cometre l’error de confiar en un humà per comoditat.
(...)
Soc lliure des de fa una setmana. És una sensació magnífica. (...) Però he de vigilar, el meu psicòpata particular no es dona per vençut.

Assevera un record d’infantesa que:
Naixem en una època de boira i les dècades ens escampen per tots els racons de la ment. Allà ens criogenitzem en trinxeres de l’oblit.

Assevera una barricada de foc que:
En una banda, tenim els dels passamuntanyes. En l’altra, sis furgons d’antiavalots. Alguns d’aquests últims són fora dels vehicles, amb escuts, i d’altres encara són a dins. Els plouen pedres i llambordes. (...) Els dels passamuntanyes tenen aliats. Dos aliats, per ser més concrets.
(...)
Assevera un antiavalots que:
Tinc molts pensaments corrosius a dins que he d’expulsar a base de cops. No puc parar de pensar en el meu gatet.
(...)
Asseveren unes manilles que:
Abans d’acabar en mans d’un policia anònim, ens fan passar per un dispositiu vibratori ple de pedres per polir les vores irregulars que hagin quedat. 

Assevera una psicòloga que:
Quan li van donar l’alta de l’hospital, vaig comentar al seu pare que les sessions anaven bé. -no vaig precisar que probablement més per a mi que per al seu fill- i que seria interessant que ens continuéssim veient.

Assevera una embarassada a la fuga que:
No és tan fàcil com sembla, fugir; moltes vegades és com nedar amb una motxilla plena de pedres a l’esquena. 

Assevera el foll de les fulles que:
M’agrada matar. No per sentir el poder de llevar una vida, sinó per recordar la fragilitat de la meva pròpia existència.

I mai millor que avui mateix per descobrir què en pensa la tardor just acabada d'estrenar aquest any:
Assevera la tardor que:
Soc la tardor i conec bé els moments en què es desclouen les portes del final de totes les coses. (...) Faig ploure i el bosc plora. El cel, ara, verd i pàl·lid. 


Ha arribat, m'ha omplert els ulls de colors estimats..
És la tardor

En definitiva:
Fugir vol dir “renéixer” només si és lluny vol dir “mai més” 
Mai més res no tornarà a ser igual.

I des d'aquest enllaç podreu accedir a la presentació del llibre feta pel mateix autor.

 

 

 

Lluny vol dir mai més
Maarc Cerrudo Boada
186 pàgines

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada