dissabte, 12 de desembre del 2020

Barrio Chino

Vaig néixer i vaig viure durant 21 anys al Carrer del Carme, just a un pas (un carrer) del que es va conèixer com a Barrio Chino.

En aquest espai del Carrer del Carme que ara forma part de la Rambla del Raval, hi havia casa meva. Era al número 100
 
Algun cop havia sentit parlar.ne a casa, en veu baixa, com tot el que es parlava aleshores, de putes (no deien pas prostitutes) i macarres; també em tenien prohibit de passejar més enllà del carrer de l'Hospital, però, com de costum, no aclarien el per què, per la qual cosa jo frissava per anar a tafanejar sempre que podia.

A mi el barri m'agradava, tot i els conflictes, tot i la manca de llibertats, tot i l'escassetat, anar a buscar aigua a la font de la Plaça del Padró era un entreteniment pels adolescents que aprofitàvem per fer aquelles rialletes, aquelles empentetes, aquells deixar anar les mans mig dissimuladament... Tot innocència amb un pessic de picardia.


Quan vaig néixer li dèiem "Plaza del Padró"


La font de la Plaça del Pedró al 2013. 


Però és clar, hi havia tota l'altra part gens divertida, la de la misèria, la fam, la precarietat, la prostitució, la delinqüència... que pel que sabem ja venia de molt lluny en el temps:

El Raval de 1900, en especial de la calle Hospital para abajo (…) Había de todo: bailes, cafés concierto, cafés de camareras, restaurantes, bares, tabernas, casas de prostitución… (…) en el barrio de las Drassanes se vivía en plena calle porque la gente no cabía en los pisos. En éstos se acumulaban, en condiciones muchas veces espantosas, familias de braceros venidos de todas las regiones de España. Los salarios bajos y los elevados precios de los alquileres motivaban que en una vivienda de reducidas dimensiones se alojaran más de una familia, realquilados, y hasta gente de paso. (…) Las casas de dormir, muchas de las cuales ostentaban el título de fondas, paradores o posadas, se denunciaban por el terrible hedor que desprendían. 
(...)
La prostitución, el gran negocio del Raval, está reglamentada en Barcelona desde el año 1863.
(...) 
En 1915 en muchos cabarets barceloneses se podía adquirir cocaína, morfina y otras drogas tóxicas, sin que las autoridades intervinieran para nada. La venta era libre. 

Deixant una mica de banda els fets històrics, em centro en el que era el Barrio Chino de la postguerra i avanço uns anys:

El año 1936 iba a marcar el principio del fin del Barrio Chino. La fatídica guerra civil española sólo acabó de remachar un proceso iniciado sin su concurso. 
(...) 
El Barrio Chino, inmerso en una miseria espeluznante, quedaba aislado. La postguerra y las nuevas tendencias le asestaban un golpe casi mortal. 
(...)
En el Barrio Chino se daban cita la miseria de la inmigración y la miseria de la delincuencia.
(...)
La prostitución de menores estaba muy extendida. En casi todas las calles del Barrio Chino circulaban chicas de quince o dieciséis años a la caza de parroquianos. 

M'ha sorprès l'afirmació que l'autor fa i que recullo a continuació, potser perquè d'homosexualitat, com de tantes altres coses, no se'n parlava obertament,  tot i que tinc algun record una mica confús d'haver-ne conegut algun entre el meu grup (la colla) d'adolescència:

En el Barrio Chino la homosexualidad siempre encontró un ambiente permisivo, incluso hasta acogedor. 

I no puc acabar aquest recull sense el record del que va significar pel barri, no només "El Chino", sinó una mica més enllà, l'arribada de "La sexta flota". Malgrat que en cert sentit alguns locals dels que es coneixien com "d'alterne", és a dir, prostíbuls i tavernes, van aprofitar-se del descontrol econòmic dels mariners embriagats, igual que per algunes prostitutes, que en principi van viure una mica més folgadament, no va ser tot positiu:

El 9 de enero de 1951 la Rambla ofrecía un aspecto inusual: era el pueblo barcelonés que, en masa, se dirigía al puerto para contemplar la llegada de los navíos de la Sexta Flota americana. (…) Las prostitutas creían estar asistiendo a un inesperado y maravilloso milagro.
(...)
En 1973 la droga más extendida y popular en Barcelona era el hachís, fácilmente adquirible en determinados puntos del Barrio Chino o en la Plaza Reial y alrededores.
(...)
En febrero de 1981 la policía detectaba la existencia de una organización mafiosa 
(…) 
En junio de 1982, según fuentes policiales, la adicción a la heroína provocaba más del 60% de los atracos. 


Al 2013, els veïns del Carrer de l'Hospital reivindicaven un barri digne

El Barrio Chino ya no existe: éste es un hecho indiscutible (…) Los que vivieron y conocieron el Barrio Chino de la década de 1920, hablaban de decadencia antes de la guerra civil. En la década de los cuarenta el barrio había perdido demasiadas señales de identidad para seguir ostentando un nombre que encerraba tantas connotaciones, una opinión que no fue compartida por todo el mundo.

 

Historia y Leyenda del BARRIO CHINO 1900-1992
Paco Vila
Fotografies del meu arxiu particular: 2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada