divendres, 8 de gener del 2021

Kirmen Uribe: Poesia

De Kirmen Uribe havia llegit i comentat  "El que mou el món" . Una lectura que em va deixar unes molt bones sensacions.
És així que he cercat en la biblioteca més llibres d'aquest autor i he topat amb un recull de poesies de les que només he fet un petit recull d'aquelles que més m'han agradat, incloent-hi la que recull la frase que dóna títol al llibre "Mentrestant agafa'm la mà" i que ja en sí, considero poesia:
He volgut copiar l'original en eusquera i confio haver-ho fet correctament. És només el meu petit i insignificant homenatge a l'autor. La resta, per no allargar-m'hi, són només fragments:
 

Bisita 

Heroina larrua jotzea bezain gozoa zela
esaten zuen garai batean.

Medikuek esaten dute okerrera ez duela egin,
eguna joan eguna etorri, eta lasai hartzeko.
Hilabetea da berriro esnatu ez dela
azken ebakuntzaz geroztik. 

Hala ere egunero egiten diogu bisita
Arreta Intentsiboko Unitateko seigarren kutxara.
urreko oheko gaistoa negar batean aurkitu dugu gaur,
inor ez zaiola bisitara agertu diotso erizainari.

Hilabetea arrebaren hitzik entzun ez dugula.
Ez dut lehen bezala bizitza osoa aurretik ikusten,
esaten zigun,
ez dut prometarik nahi, ez dut damurik nahi,
maitasun keinu bat besterik ez.

Amak eta biok soilik hitz egiten diogu.
Anaiak lehen ez zion gauza handirik esaten,
orain ez da agertu ere egiten.
Aita atean geratzen da, isilik.

Ez dut gauez lotik egiten, esaten zigun arrebak,
beldur diot loak hartzeari, beldur amesgaiztoei.
Orratzek min egiten didate eta hotz naiz,
hotza zabaltzen dit sueroak zainetan zehar.

Gorputz ustel honi ihes egingo banio.

Bitartean heldu eskutik, eskatzen zigun,
ez dut promesarik nahi, ez dut damurik nahi,
maitasun keinu bat besterik ez. 

Visita

L’heroïna és tan dolça com fer l’amor,
deia ella temps enrere.

Els dies passen i els metges diuen que no ha empitjorat
i que ens ho prenguem amb calma.
Fa un mes que no ha tornat a despertar-se,
des de l’última operació.

Però la visitem cada dia
al sisè box de la unitat de cures intensives.
Avui en entrar hem vist que plorava el malalt del llit de davant,
diu a l’infermer que ningú no l’ha anat a visitar.

Fa un mes que no sentim la veu de ma germana.
No veig com abans tota la vida per davant,
ens deia.
No vull cap promesa, no vull cap disculpa,
només un gest d’amor.

Només hi parlem la mare i jo.
El meu germà abans no li deia gran cosa;
ara ni apareix.
El pare es queda a la porta, en silenci.

De nit no dormo, em deia ma germana,
tinc por d’adormir-me, por dels malsons.
Les agulles em fan mal i tinc fred;
el sèrum m’escampa fredor per les venes.

Si pogués escapar-me d’aquest cos podrit.

Mentrestant agafa’m la mà, em demanava.
No vull cap promesa, no vull cap disculpa,
només un gest d’amor. 

 El temps dels arbres.

 (...) No t’escoltis la por,
no diguis mai sempre,
deixa fer el món,
que vagi per on vulgui. (...)      

La balada del captiu:

 Hi ha ser portes
sense forrellat
Fa vuit segles
les vaig travessar.

Vaig conèixer l’infern
colgant-se de neu i més neu.
Vaig conèixer l’infern
obrint-se davant meu.

Les paraules se’m trenquen a la boca
com pedres.
Les paraules se’m trenquen a les mans
me’n vaig sortir prou bé.

Vaig conèixer l’infern
a les comissaries
Vaig conèixer l’infern
a les cel·les d’aïllament.

He vist allò que havia set
passejant-se pel pati
Aquell xicot que havia set
amb els ulls entelats

He conegut l’infern
obrint-se davant meu
He conegut l’infern
me’n vaig sortir prou bé.

Travessant de nou les set portes
el dubte m’ha vençut.
Travessant de nou les set portes
el cos se m’ha buidat del tot. 

He conegut l’infern
obrint-se davant meu
He conegut l’infern
me’n vaig sortir prou bé.             

Són suficients:

Quan estàs
amb el cel a sobre i el terra a sota,
             amb la casa destruïda,

uns quants records,
un sol amic,
una sola intenció
             són suficients.

I tornar a començar de zero,
agafant un nou camí.

 

Mentrestant agafa’m la mà
Kirmen Uribe
Traducció de Joan Elodi i Laia Noguera
189 pàgines




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada