Un recull de reflexions d'un filòsof actual i molt nostre, que he llegit, i sovint rellegit com no podria ser d'altra manera, amb amb molt interès.
No fa més, ni menys, que respondre a unes preguntes senzilles i quotidianes que són l'essència de la condició humana.
Ja he dit que sovint he necessitat de rellegir, és a dir, de tornar enrere en la lectura per tal de tractar de copsar tot el sentit del què m'estava comunicant. Amb la filosofia em passa sovint i ja sé que, tot i que frueixo amb la lectura, molts conceptes es resisteixen al meu modest coneixement, però gaudeixo rumiant i esprement-me el cervell.
Jutgeu vosaltres mateixos amb aquest breu resum que us deixo i, espero que us animeu a llegir el llibre:
Queviures conceptuals:
A diferència de la visió
panoràmica, la mirada reflexiva i atenta no busca una explicació global, sinó
que més aviat procura “desexplicar”, per acostar-se a la significació de les
coses. Avui, quan una munió de teories i de verbositat fan de brossa,
desexplicar és desbrossar; acció necessària per “clarificar” i per “obrir pas”.
Com et dius? (el nom):
No hi ha millor revelació de
l’humà que la del nom. Per això, una violència extrema vindria de la intenció
de no voler donar nom a un infant.
(...)
No es pot dir el nom de Déu en
va, però tampoc no es pot dir el nom de l’Anna en va. Fer-ho és mancar al
jurament que hi ha al darrere del nom. Un jurament que és tot ell una resposta.
La ignomínia és perjuri i infidelitat.
D’on vens?:
Per increïble que sigui, hem
començat absolutament; “¿On érem abans de néixer?”, pregunta el germà petit al
gran, i, impacient, ell mateix es dona la resposta: “Devíem estar jugant a la
panxa de la mare”
(...)
En un cert sentit, el misteri
del naixement supera el de la mort perquè d’aquest darrer, si més no, sabem que
segueix la conegudíssima llei que tot humà és mortal. En canvi, no se n’escau
cap al naixement.
¿Què et passa?:
La confiança i la promesa
serien les accions que atorgarien el suport necessari a d’altres accions: les
accions reveladores que, malgrat que l’home ha de morir, no és aquí per morir,
sinó per començar.
Gravetat i curvatura poètica:
No és casual que els símbols
feixistes acostumin a ser rectes i rígids. La curvatura que cuida -o la cura
que es corba- no és ni invasiva ni evasiva. No pretén aixafar ni allunyar-se en
la indiferència.
Vibracions: silenci, paraula,
cant:
El silenci és igual d’antic
que el cant. No pas més antic. (...) El silenci és silenci, i no és no-res.
(...) El silenci genuí és el que es deixa escoltar.
Sota el cel blau, sobre la
terra plana:
Les paraules, les hauríem de
mantenir encara millor que les cases, els pobles o els camins.
Dia a dia, i alguna nit fosca:
El dia és una volta, no una
recta, i en aquesta volta hi ha i hi inserim les repeticions quotidianes que
ens nodreixen i ens reforcen.(...) Perquè nòmada no és qui no té casa, sinó qui
viu el camí fent casa o qui fa casa tot fent camí.
Humà, més humà
Una antropologia de
la ferida infinita
Josep Maria Esquirol
171 pàgines
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada