dissabte, 4 de novembre del 2023

M'hi nego

El primer que m'ha vingut al cap després de llegir aquesta novel·la, és que el més encertat és el títol. De la resta, bé, en podríem parlar...

Grafit a Sabadell


Comença el relat l'any 2006, per una trobada casual, després de trenta anys de distanciament, entre els que havien estat dos amics. I així anem descabdellant la història que comença el 1962 en què els dos nois, tot i la seva amistat, són molt distints, o més ben dit, les seves respectives famílies no tenen res en comú, ni emocionalment i econòmicament.

Primer coneixem en Jim que en el seu moment, dels dos amics semblava que era el que tenia possibilitat d'estudiar i forjar-se un futur: De bona família, ben educat, però no sempre la vida es desenvolupa com es podia preveure:
Havia estat de baixa per malaltia un any i què passaria a partir d’ara era una incògnita. 

I passem al 1962, amb en Tommy, l'altra amic, que acaba de tenir una de tantes batusses amb el seu pare i l'havia abatut amb un fort cop d'un bat de beisbol:
Odiava el pare. Tothom sabia que odiava el pare. 
 (...)
Em vaig aixecar, vaig deixar el bat a terra al costat de la seva cama destrossada perquè ningú dubtés del que havia passat i vaig cridar la Siri.
(...)
La Siri i jo vam anar cap a la casa on vivia en Jim amb la seva mare. (...) ningú va baixar a la vorera a ajudar-nos, i si algú hagués volgut donar-nos un cop de mà li hauria dit que no. Tal qual. 

En Tommy recorda aquell dia en què els dos germans van començar una nova vida tots sols:
Sempre estàvem junts, en Jim i jo, sempre ho havíem fet així. (...) El pare es va esfumar, ningú li va veure el pèl mai més
(...)
Havien aconseguit transformar la casa en una llar, ell i la Siri, tots dos sols havien expulsat l’olor de tabac de totes les habitacions, havien fet net a tots els racons, havien cuinat i s’havien ocupat de les bessones, havien mirat la tele plegats al vespre, estaven millor que ningú. 

I en aquesta rememoració, arriba el torn de la Siri:
Veia en Jim cada dia. Parlàvem més d’un cop per setmana.
(...)
La primera vegada que en Jim em va besar va ser una tarda d’aquella tardor. (...) i si he de dir la veritat la cosa va anar al revés, vaig ser jo qui el va besar. En Jim tenia un no-sé-què.
(...)
Jo no havia besat mai ningú, tenia setze anys i potser era insòlitament tard, ves a saber. 
(...)
Ens vam mirar i segurament vam pensar que seria bonic que ens tornéssim a besar.(...) Ens vam deixar anar i en Jim va dir, que vagi bé, Siri, i jo, ens veiem demà a l’institut. 

Però en Jim covava una malaltia que finalment va implosionar amb uns efectes devastadors:
Al cap del temps no és fàcil veure de quina manera un està boig.
(...)
En realitat, tampoc recordo que estigués boig. O malalt, si així sona millor. (...) Però alguna cosa es devia torçar perquè em van tenir tancat quasi quatre mesos i no en vaig sortir fins que l’estiu no va treure el nas per la porta i va mirar a dins.

I així arribem a moment en què l'hem conegut immers en les seves contradiccions i pors:
En Jim no sabia quant de temps feia que estava en aquella posició . el temps s’havia dissolt, però no dormia. Tampoc no estava despert, somiava, però no sabia què.

I torno al comentari amb que iniciava aquesta entrada; el títol. I és que tots tres personatges en algun moment de la seva història s'hi han negat a acceptar la vida tal com se'ls presentava i s'han rebel·lat. 
Sense resultar avorrida, no ha estat una gran història de les que et deixa un bon i durador record.

 

 

M’hi nego
Per Petterson
Traduït per Carolina Moreno
280 pàgines


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada