dijous, 29 d’agost del 2024

Despertem!

Navès. Lleida


Vagi per endavant que l'autor és un conegut i reconegut filòsof francès, i segons es recull a la Wiquipedia, és un dels precursors del pensament complex.
Una dada que considero important és la seva avançada edat. En Edgar Morin, pseudònim d'Edgar Nahoum, va néixer  a París el 8 de juliol del 1921. Té 103 anys.

Amb aquestes dades què he començat, només voldria aclarir que s'ha tractat d'una lectura interessant, amena també, però en algun moment inexpugnable, de la que tractaré de fer un petit resum d'aquells aspectes que m'han semblat més interessants i assequibles.

Més d'un cop, potser, com jo, us heu preguntat què és una nació. Doncs bé, l'autor ens la defineix:
Una nació és una comunitat de destí en què s’exalta patriotisme quan està amenaçada o en guerra. (...) El nacionalisme deshumanitza l’enemic en temps de guerra i infrahumanitza l’estranger en temps de pau.
(...)
La immigració genera un problema d’humanitat i d’hospitalitat. (...) La immigració suscita a més un interrogant encara més ampli, al voltant d’allò que Claude  Lévi-Strauss encara precisava que “el llindar de tolerància no és un concepte de dret, sinó una constatació de fet”.

L'autor, francès, es refereix en els seus raonaments fonamentalment a França. Possiblement els seus comentaris es podrien extrapolar a qualsevol altre país:
La França humanista està en crisi (...) és també una crisi més radical, i alhora més amagada: una crisi del pensament.
(...)
El regne de la intel·ligència artificial sobre la societat humana seria el de “Matrix”: la gran màquina anònima que governa tots els individus. El perill no prové dels robots, sinó del risc que els humans es converteixin en robots.
(...)
Ara mateix som el cor de la crisi, i la crisi és al cor de la humanitat.

I seguint amb les definicions o reflexions parlem de la crisi que ens assota:
Què és una crisi?
Tant en un sistema viu com en una societat, tota crisi constitueix una pertorbació que n’afecta de manera més o menys greu l’estabilitat, ja que causa la fallida de les regulacions que n’inhibeixen o repel·leixen les desviacions.
(...)
Si havíem pogut esperar que la crisi implicaria una presa de consciència que comportaria un canvi de via, ara ja comprenem que, per contra, ha conduit a la regressió.

Realment estem immersos en l'inici d'una nova era?:
Aquesta nova era ve marcada per incerteses encadenades sobre el present i el futur.

En cas afirmatiu, podem confiar en què serà millor? 
Podem anestesiar els dolors físics, adormir amb drogues els dolors psíquics, i això ens farà dependents dels anestèsics i de les drogues.
Però no serem mai amos ni de la melangia ni de la mort.

En definitiva, l'autor, no és en absolut optimista. Val a dir, que, sense saber-ne tant, jo tampoc ho sóc:
L’ésser humà és al mateix temps biològic i cultural. (...) L’humà és l’ésser inestable i versàtil capaç del millor i el pitjor, que viu de contradiccions i que ha de controlar constantment les passions amb la raó, i revifar incessantment la raó amb les passions.
(...)
No podem eliminar ni la desgràcia ni la mort, però podem aspirar a un progrés de les relacions entre humans, individus, grups, ètnies, nacions... la renuncia al millor dels mons no és en cap cas la renúncia a un món millor. 

El seu crit d'alerta és per demanar-nos que despertem, però, 
i no em considero pessimista, 
a hores d'ara, tampoc no ho veig gaire factible.




Despertem!
Edgar Morin
Epíleg d’Ana Sánchez
63 pàgines

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada