diumenge, 9 d’octubre del 2022

El mito del eterno retorno

Sant Cugat del Vallès

Fa uns dies ja vaig avançar que tenia previst parlar d'aquesta lectura, que en realitat vaig fer per primer cop fa més de deu anys i que a raó de les referències que en Duch fa en el seu llibre "Sortida del laberint" i més concretament quan comenta que ha deixat d'interessar-li donat que en Mircea havia estat membre del partit nazi, m'ha dut no només a rellegir-lo, sinó a cercar més informació al respecte.

Molts dels articles que he trobat i he consultat, parlen de forma un tant vague d'aquest passat d'en Mircea. M'he decidit per deixar aquest enllaç que m'ha semblat el més extens i d'alguna manera aclaridor, o si més no, més documentat. 

Diu Mircea en el pròleg:
Nuestro designio fundamental ha sido señalar ciertas líneas de fuerzas maestras en el campo especulativo de las sociedades arcaicas. 
(...)
Comenzado en 1945, este ensayo sólo pudo ser proseguido y acabado dos años después. 
 
Segurament no per a tothom, el terme "Mite" tindrà el mateix significat; aquí l'autor, ens ofereix una llarga definició:
Si nos tomamos la molestia de penetrar en el significado auténtico de un mito o de un símbolo arcaico, nos veremos en la obligación de comprobar que esta significación revela la toma de consciencia de una cierta situación en el cosmos y que, en consecuencia, implica una posición metafísica. 
 
Posa un èmfasi especial en el que considera simbolisme del centre, prenent com a referència l'aspecte arquitectònic, i ho fa referint-se tant al que podríem entendre a com a centra de l'univers o de les ciutats, com al centre específic de qualsevol construcció destinada al culte:
a)     La Montaña Sagrada -donde se reúnen el cielo y la tierra- se halla en el centro del mundo.
b)     Todo templo o palacio -y, por extensión, toda ciudad sagrada o residencia real- es una “montaña sagrada”, debido a lo cual se transforma en centro.
c)      Siendo un “Axis Mundi”, la ciudad o el templo sagrado es considerado como punto de encuentro del cielo con la tierra y el infierno. 
En aquest sentit, no he pogut evitar evocar el simbolisme que li donem a les "nostres" muntanyes "sagrades", que en el cas de Catalunya seria Montserrat, però sense menystenir totes aquelles més locals que, gairebé cada població les observa i les recorre amb una certa reverència.
 
Segueix referint-se a les construccions com a representants dels mites :
La viejísima concepción del templo como “imago mundo”, la idea del santuario que reproduce en su esencia el universo, se ha transmitido a la arquitectura sacra de la Europa cristiana: la basílica de los primeros siglos de nuestra era, así como la catedral de la Edad Media, reproduce simbólicamente la Jerusalén celestial.
(...)
En consecuencia, todo lo fundado le es en el centro del mundo (puesto que, como sabemos, la creación misma se efectuó a partir de un centro) 
 
No aniré resseguint fil per randa tots els exemples i supòsits que conté el llibre i només em detindré en alguns aspectes que m'han semblat més curiosos o significatius, tot i que cadascú que el llegeixi, de ben segur que traurà les seves pròpies apreciacions i conclusions.
 
De moment parlem de la mitologia aplicada a la història (o a la inversa):
Hay algo más: la mitificación de los prototipos históricos que han proporcionado protagonistas a las canciones épicas populares se han modelado según un patrón ejemplar: están hechos “a imagen y semejanza” de los héroes de los mitos antiguos. Todos se parecen, puesto que todos tienen un nacimiento milagroso y, además, por lo menos uno de sus padres es un dios. (Se m'acut que Jesús seria un bon exemple) 
El personaje histórico es asimilado a su modelo mítico (…) lucha contra el monstruo, hermanos enemigos, etc.) (El mateix que amb Jesús, se m'acut que seria el cas dels germans Caín i Abel).

I és clar, no podia obviar el tema de l'etern retorn que dona títol al llibre. En prenc diversos exemples: 
En la mayor parte de las sociedades primitivas, el “Año Nuevo” equivale al levantamiento del tabú de la nueva cosecha, que de tal modo es proclamada comestible e inofensiva para toda la comunidad. 
(...)
Todo Año Nuevo es volver a tomar el tiempo en su comienzo, es decir una repetición de la cosmogonía. 
(...)
En los casos en que se cree en la resurrección de la carne se sabe que esa resurrección se producirá al comienzo del año. 
(...)
Una “era nueva” se abre con la construcción de cada casa. Toda construcción es un comienzo absoluto. 
 
No he entès mai que s'accepti el patiment com a part del sentiment religiós, en Mircea hi fa esment:
Se ha dicho que el gran mérito del cristiano, frente a la antigua moral mediterránea, fue haber valorado el sufrimiento: haber transformado el dolor, de estado negativo, en experiencia de contenido espiritual “positivo”
(...)
El primitivo lucha contra ese sufrimiento con todos los medios mágicos-religiosos a su alcance, pero lo soporta moralmente porque “no es absurdo”.
(...)
Para los hebreos, toda nueva calamidad histórica era considerada como un castigo infligido por Yahvé, encolerizado por el exceso de pecados a los que se entregaba el pueblo elegido.
(...)
Sabemos cómo pudo la humanidad soportar en el pasado los sufrimientos históricos: eran considerados como un castigo de Dios. (…) Cada héroe repetía el gesto arquetípico, cada guerra reiniciaba la lucha entre el bien y el mal, cada nueva injusticia social era identificada con los sufrimientos del Salvador (…) cada nueva matanza repetía el fin glorioso de los mártires, etc. 

Tots els supòsits que contempla en Mircea, m'han semblat a més d'interessants, adreçats a fomentar la reflexió individual i, potser, col·lectiva. En aquest sentit, em resulta especialment contradictòria la seva afiliació a un moviment nazi que acceptava i preconitzava l'extermini d'un grup de persones, però també és cert, que no seria el primer intel·lectual que s'hi va veure atret per aquesta diguem-ne "doctrina", que ell mateix en nombroses ocasions semblava rebutjar:
De modo natural, el marxismo y el fascismo, por ejemplo, deben llevar a la constitución de dos tipos de existencia histórica: la del jefe (el único verdaderamente “libre) y la de los adeptos que descubren en la existencia histórica del jefe, no un arquetipo de su propia existencia, sino el legislador de los gestos que les están provisionalmente permitidos.

 
  
 
 
El mito del eterno retorno
Mircea Eliade
174 páginas

2 comentaris:

  1. Reflexions per a pensar. Són molts els moments de la vida en que recomencem.

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    1. Tens raó, i no tots pel mateix motiu ni amb la mateixa intensitat.

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