dijous, 25 de maig del 2023

Calla i paga

Com a ciutadans, persones, individus... només estem apreciats mentre siguem consumidors, si pot ser compulsius molt millor. 
En resum aquesta seria la tesi del llibre: Callar i pagar, no fer massa soroll i, per descomptat, no qüestionar-nos massa res.
Buffff, no?.
Poca cosa, per no dir gens, puc aportar a l'extensíssim i molt documentat estudi que ens presenta l'autora. Només transcriure un petit resum, alhora que us animo a llegir el llibre.

Però entrem una mica en matèria:
Just en el moment en què paguem un producte i ens l’emportem a casa, ja està degradat per una versió més actualitzada i més apetent.
(...)
Aquesta és la condició paradoxal dels nous consumidors: tot i tenir al seu abast una enorme varietat de productes i serveis pensats per al seu benestar, no l’acaben d’assolir mai. (...) Cap objecte es consumeix estrictament per la seva funció real, sempre hi ha un excedent  simbòlic que atrau el comprador. Per tant, deixem de ser “usuaris” per passar a ser “consumidors”.

Vagi per endavant que, potser per edat, no combrego gens amb aquesta fal·lera pels "selfies", o, fins i tot, per fotografiar qualsevol menja que ens disposem a consumir en un restaurant.
L'autora ho resumeix:
El que interessa a qui mira és justament el subjecte de l’enunciació: qui hi ha al darrere d’aquella foto, quina intenció té i què vol obtenir o expressar amb això, de la mateixa manera que ens preguntem qui hi ha al darrere del “jo” de l’enunciat.
(...)
La repetició compulsiva del retrat d’un mateix amb les “selfies” també produeix un desert d’imatges en la pretensió vana de trobar la imatge perfecta.

Relacionat amb l'anterior punt i molt preocupant:
Molts cops les persones només volen oferir present. 
(...)
L’acumulació dels milers de fotografies que fem sobrepassa la capacitat de construir un relat sobre la nostra experiència. 

Un tema controvertit, el del gènere. Confesso que segons quins discursos em desorienten i penso que generen confusió, però només és una apreciació personal. Veiem alguna aportació al respecte:
Documents identificatius com el carnet, el passaport ¡, la targeta de la seguretat social o el número d’identificació fiscal ens obliguen a ser allò que consta en aquests papers i a mantenir-ho en el temps. Aquestes identitats de paper les emet sempre una autoritat externa. (...) La identitat de gènere, en tant que identitat, també passa per l’altre. (...) Un pot voler dir-se i escollir la identitat que vulgui, però amb això no n’hi ha prou.
(...)
Quan un subjecte ens diu que s’identifica amb el sexe masculí, és fonamental preguntar què vol dir això per a ell, entendre quin és l’ús particular que mostra el que cadascun de nosaltres ha fet amb els significants que tenen a veure amb el sexe i amb el gaudi del nostre cos. 
(...) 
El feminisme s’ha convertit en un universal fàcil. Sembla que tothom, i sense gaire problema, pot anomenar-se feminista. 

Sens dubte solem esperar massa de la ciència:
El que observem és que la ciència vol assolir un saber absolut que expliqui el funcionament de totes les coses, de l’univers sencer. És en aquest punt, on es revela la seva incapacitat. Des de la ciència, de la mateixa manera que des de la política, es pensa que hi ha solucions per a tot i per a tothom.

Per poc que observem el nostre entorn ens adonarem que pul·lulen, no diré centenars, però sí un gran nombre de furgonetes, motoristes, bicicletes... carregats de paquets que els consumidors han adquirit per mitjà d'un senzill "click": 
Si bé anteriorment l’obtenció de productes al mercat identificava els subjectes amb una determinada classe social, ara aquest consum de classe deriva cap a un: “tots consumidors”. (...) El mercat posa a la nostra disposició els falsos “objectes a” que seran consumits l’un darrer de l’altre.
(...)
La conseqüència més directa de la dissolució del vincle social és l’individualisme: el subjecte és el responsable de tot i no li cal anar a l’altre per buscar respostes o per demanar ajuda. 
(...)
Com més es consumeix, més gran és la sensació de frustració. El subjecte no sap com aturar el circuit de consum en el qual queda atrapat. 



Grafit a Sabadell


Com ja he dit al començament d'aquesta entrada, he obviat un  munt de punts, ara cal acabar:
No només els recursos del planeta són limitats: ens estem quedant sense llocs físics on col·locar les deixalles dels objectes de consum massiu.
(...)
Avui dia ja no comprem per satisfer una necessitat, el que comprem i paguem és frustració. I ho fem un cop, i un altre, i encara un cop més. 

 

Calla i paga
Encontres entre política i psicoanàlisi
Inés García López
112 pàgines

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada