Diu l'autor...:
Nota preliminar:
Aquestes pàgines apleguen pensaments i reflexions
sobre qüestions que m’importen, barrejades amb fets i records més personals.
Begur,
2021
Aquesta ha estat una lectura interessant, densa i profunda: Amb això vull dir que en aquesta publicació que segons el meu costum tractaré de fer-la tot el breu que em sigui possible, de ben segur que hi haurà un munt d'idees que es quedaran només apuntades breument.
Hi coincideixo plenament:
Com més va, menys m’agrada el món que m’ha
d’acomiadar. M’hi sento molt incòmode.
(...)
El que vull defensar és la igualtat de la
llibertat. (...) Els valors de la igualtat i la llibertat són, certament,
valors difícils de concretar en la pràctica, però és fonamental promoure i
explicitar aquests valors en una democràcia que s’apreciï com a tal.
No es mossega pas la llengua en parlar de l'estat espanyol. I molt menys quan es refereix a la política:
L’estat en què políticament se’m fa viure em crea
un disgust i un malestar indicibles.
(...)
Més de quaranta-cinc anys després de l’anterior
dictadura oficial, l’odi anticatà continua les seves ronseries jurídiques i
culturals.
(...)
Em sorprèn que a molts demòcrates els costi tant distingir entre dretes i esquerres. Deu ser perquè ja molts no distingeixen tampoc clarament entre públic i privat.
(...)
La primera llibertat que s’ha de protegir és la dels ciutadans, de les persones. Només el que és públic és de tots i beneficia a tots.
A què ens referim quan parlem de cultura?:
La cultura és tot allò que configura la vida d’un
poble.
(...)
Perquè la cultura
no es redueix a les arts, ni tampoc a les ciències, sinó que les abraça
totes, i abraça els oficis i molt més. Ho abraça tot. La cultura és el marc de
referència global, el que embolcalla un grup humà.
I quan parlem de democràcia?:
La democràcia representativa simplifica i facilita
les deliberacions i els acords polítics en el treball complex del dia a dia.
(...)
Quan són com cal, reis i reines són meres figures
decoratives a les quals s’atribueixen capacitats somrients d’estricta
representació simbòlica. (...) La protecció i defensa dels drets de tots és
justament el deure de tots. Aquesta protecció és la que dona força als drets,
la que els dona, de fet, “poder”.
Un cop més, coincideixo plenament quan es refereix als mitjans de comunicació televisius:
La banalitat de certes cadenes i d’alguns
plantejaments televisius influeix en una audiència que pot acabar sense judici
propi i sense esperit crític, conformada amb tot allò que se li ofereix, com
més fàcil, més simple i més superficial, millor.
(...)
Perquè la televisió pot crear influència constant
i consolidada. (...) La televisió té la força d’un poder social i institucionalitzat.
I què dir quan se'ls/se'ns omple la boca amb la paraula PROGRÉS:
Tal com van les coses al món, es pot ben dir que
el progrés sempre sembla més gran del que realment és.
(...)
És cert que sobretot en els darrers decennis i
anys s’han produït avenços molt importants de caràcter tècnic.
(...)
En canvi, els progressos socials, culturals,
espirituals, han estat molt menors. (...) Els avenços tècnics -relacionats, per
exemple, amb la comunicació, l’enginyeria, l’ecologia o la medicina- tenen un
avantatge: es regeixen per mètodes de treball consensuats, comprovats i
avaluats entre experts.
(...)
De fet, la vida ens ofereix ocasions constants de
progrés moral, que sovint desaprofitem. Aquest és l’únic progrés veritablement
important.
Entenc que hi ha preguntes que no tenen resposta, però que insistim a repetir-les: Què és la filosofia?:
Certament, la filosofia no és una doctrina sinó
una activitat. Però tampoc no és qualsevol activitat. No consisteix simplement
a repetir i comentar allò que he estudiat. Ni tampoc a anunciar allò que se
m’ha acudit.
(...)
La filosofia és pensament, però no a la inversa;
el pensament no sempre és filosofia; aquesta només és un dels exercicis del
pensament.
(...)
Dir, doncs, “filosofia” és dir pràcticament
qualsevol cosa lligada amb idees o programes sense massa concreció o amb una
aurèola ben allunyada del prestigi que havia tingut la filosofia en el passat.
I seguint amb les preguntes... Què vol dir ser "ben educat?:
La bona educació no és un hàbit solitari -tot i
valer també en la intimitat-, sinó que es practica sobretot en relació amb els
altres.
(...)
Ser ben educat, doncs, és una virtut social que
cada comunitat mira de transmetre des de la infància com a conducta primera de
bona relació.
(...)
I al capdavall també s’ha de practicar la bona
educació quan s’està sol, perquè cadascú ha de conviure amb sí mateix; s’ha
d’aguantar, suportar i mirar de ser feliç, portant una vida tan agradable com
li sigui possible.
Fins i tot gosa a referir-se a déu i les religions:
El déu que sempre ha estat més a prop nostre és el
déu cristià.
(...)
És cert que algunes vides admirables han fet
accions esplèndides en nom seu, però també s’han fet croades i inquisicions,
s’han prohibit llibres, arts, formes de vida i valors democràtics. (...) En què
creu aquesta gent que diu que creu? No s’està així assumint i consumant
resignadament l’eclipsi de Déu?
(...)
Em sembla absolutament indigne que algú evoqui la
seva religió o la seva consciència per coartar la llibertat i la consciència
dels altres.
(...)
Qualsevol religió ha d’estar sotmesa a criteris d’escrutini com ho estan
grups polítics o socials, i com ho haurien d’estar els grups econòmics.
![]() |
Sabadell. Parc Catalunya |
No ´se a vosaltres, però m'ha semblat que aquests pensaments són un bon final, o un "continuarà":
No soc partidari de les grans frases, sobretot quan estan descontextualitzades.
(...)
Dubtar perquè sí és un exercici de poc enginy i de nul·la consistència.
I el dubte sempre ha de tenir un final; si no, no és ni un dubte.
(...)
El sentit del dubte és la interpel·lació de la certesa.
Pensar diferent
Poder, coneixement, llengua
i una altra idea d’Europa
Josep-Maria Terricabras
243 pàgines
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada