dijous, 6 d’agost del 2020

Vivir para contarla






L'havia llegida per primer cop quan es va publicar, el 2004. Ara, amb el confinament forçós, vaig decidir-me a rellegir alguns dels llibres que per una o altra raó, en tenia un bon record, i "Vivir para contarla" de'n Gabriel García Márquez, estava en la llista.

El títol ja deixa clar el tema: la biografia de l'autor, però això sí, narrada com si d'una novel·la es tractés, s'inicia a raó d'un viatge acompanyant la seva mare a la seva antiga casa, ara llogada, i els llocs on va créixer. Per tant, comença en el que podríem considerar la meitat de la seva vida i va fent passes enrere fins a situar-nos en la seva infantesa.

En el moment que la mare el requereix per anar a parlar amb els llogaters de la seva antiga (i gairebé ruïnosa) casa, en Gabriel es trobava treballant en un diari, somniava en ser escriptor i passava moltes necessitats, fins el punt que per poder fer el viatge, sense haver de confessar a la mare que estava totalment arruïnat, té que demanar un préstec al director que aquest li concedeix, possiblement apiadat per la seva precària situació.

Había desertado de la universidad el año anterior, con la ilusión temeraria de vivir del periodismo y la literatura sin necesidad de aprenderlos.

I comença el seu viatge gairebé iniciàtic cap a "Macondo", cap al que serà la seva gran obra i que no serà altra que "La hojarasca" a la que més tard seguirà l'arxiconeguda: "Cien años de soledat".

La familia había llegado a Aracataca dieciséis años antes de mi nacimiento. 
(...)
El modelo de una epopeya como la que yo soñaba no podía ser otro que el de mi propia familia, que nunca fue protagonista y ni siquiera víctima de algo, sino testigo inútil y víctima de todo. (D’aquí va sorgir “La Hojarasca”)
(...)
No me quedó la menor duda de que “La hojarasca" -rechazada o no- era el libro que yo me había propuesto escribir después del viaje con mi madre. 

En Gabriel ens parla de la família:

Papá era un hombre difícil de vislumbrar y complacer. Siempre fue mucho más pobre de lo que parecía y tuvo a la pobreza como un enemigo abominable al que nunca se resignó ni pudo derrotar
(...)
Se casaron el 11 de junio de 1926 en la catedral de Santa Marta, con cuarenta minutos de retraso, porque la novia se olvidó de la fecha y tuvieron que despertarla pasadas las ocho de la mañana.
(...)
Fue así y allí donde nació el primero de siete varones y cuatro mujeres, el domingo 6 de marzo de 1927, a las nueve de la mañana y con un aguacero torrencial fuera de estación, mientras el cielo de Tauro se alzaba en el horizonte.
(...)
En la casa de los abuelos cada santo tenía su cuarto y cada cuarto tenía su muerto.

I d'ell mateix:

Nunca pude superar el miedo de estar solo, y mucho menos en la oscuridad.
(...)
Ya que no había posibilidad alguna de que yo fuera el médico eminente que mi padre no pudo ser por falta de recursos, soñaban al menos con que fuera un profesional de cualquier cosa. Qualsevol cosa menys escriptor, una professió a la que en principi, no tenien cap mena d'estima i molt menys de respecte.
(...)
Los primeros derechos de autor que me permitieron vivir de mis cuentos y novelas me los pagaron a los cuarenta y tantos años, después de haber publicado cuatro libros con beneficios ínfimos.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada