Ja ho vaig comentar; les bruixes i tot el que les va envoltar, o les envolta encara, em sembla interessant i reincidiré en el tema.
Aquest cop, una lectura i una selecció personal, molt centrada en les bruixes i tot el seu entorn màgic.
Sant Privat d'en Bas Desembre, 2016 |
Per si com a mi, us encurioseix el tema, no us podreu resistir a aquesta invitació a la lectura:
Va haver-hi un temps en què
allò fantàstic era quotidià. (...) Eren els temps de la màgia, una aptitud
inherent de les persones. Però aquella capacitat innata resultava perillosa per
al poder.
(...)
Els mags, a hores d’ara,
sobreviuen com a hipnotitzadors i mentalistes. Les bruixes fan acupuntura,
reiki o treballen a l’herbolari.
Segur que en coneixem alguna, fins i tot n'hi ha que segueixen exercint de manera anònima. Resulta agradablement entremaliat seguir creient-ho.
Però ara només em cenyiré a fer esment a algunes de les que podreu trobar si us decidiu a llegir el llibre. I és que...:
Des que els humans van baixar
de les capçades dels arbres per explorar el món tocant de peus a terra, sempre
hi ha hagut persones amb capacitats extraordinàries.
Comencem el recull amb el que deien que succeïa al Pedraforca, una de les muntanyes més nostrades i visitades:
S’esmenta que la darrera nit de
l’any, els pobletans senten la fressa i l’enrenou, entre els udols del vent,
dels estols de bruixes que solquen els aires damunt pals de graneres i passen
amunt i avall d’un pollegó a l’altre.
És clar que l'autor ens deixa el dubte:
Qui sap si la muntanya encara es propietat
del Senyor Diable.
Segueixo, amb una figura de la què vaig sentir parlar de ben menuda. I és que La Vampira del Raval, era un personatge les aventures de la qual deien que s'havien esdevingut al barri on vaig néixer:
Enriqueta Martí va ser el cap
de turc idoni per aplacar la indignació. (...) La “bruixa” va morir a la presó
de Reina Amàlia a causa d’un càncer d’úter, mentre era assistida per les
companyes preses.
I ens desplacem fins a la Cerdanya per parlar de La bruixeta de Bellver:
Certament, l’estany de Malniu
sempre ha tingut un reclam per a la bruixeria. Són aigües maleïdes. Fins i tot
es diu que, durant la nit del Divendres Sant, es pot veure una reverberació a
les profunditats fosques del llac. Llavors, a poc a poc, es conforma una altra
creu, no pas la del dimoni, sinó la de la crucifixió, allí, enfonsada.
Quan s'esmenten les bruixes, és fàcil que caiguem en la caricatura que tothom coneixem: Una dona d'aspecte repulsiu, amb berrugues peludes, encorbada, bruta i deixada que, fins i tot, podia volar cavalcant una escombra.
La realitat, que no hi té res a veure, va molt més enllà:
Qui sap veritablement quina
era la fesomia de les bruixes a casa nostra (...) Les primeres persecucions
d’heretgia de l’edat mitjana van fer-se contra els càtars. Després, però
s’estengueren a leprosos i jueus, i, encetada l’edat moderna, a les males dones,
bruixes i fetilleres, exacerbada la societat civil per l’Església. La
Inquisició intentà aturar-ho quan rumors, enraonies i brames ja havien encès la
població.
Certament, entre les dones que es van conèixer com a bruixes, i que van ser cremades a la foguera, n'hi havia que eren apreciades com a llevadores, fetilleres i posseïdores d'algun tipus de saviesa popular. Requerides en diverses ocasions, van ser víctimes alhora de la superstició:
A l’edat mitjana, la màgia,
l’astrologia, l’alquímia eren estudis habituals. Gent diversa consultava
averanys i presagis, portava amulets, creia en maleficis i beneficis, en gestos
i senyals, rituals i intervencions mediadores entre el món tangible i
l’intangible.
(...)
Com es pot comprovar, els
sanadors no eren quatre. Cada paratge disposava dels seus.
He comentat més amunt, que moltes d'aquestes dones eren requerides per la gent del poble, en moments que necessitaven de la seva ajuda, però un cop es van generalitzar els "Caçadors de bruixes", la por i la cobdícia es va estendre entre els vilatans:
La llaminadura d’enriquir-se
els convertí en assassins. Però no treballaven sols. La caça de bruixes es
convertí en un negoci organitzat. Al voltant de la persecució gravitava una
xarxa de funcionaris menors, batlles i oficials subalterns de les vegueries que
van jugar amb la por i les creences dels veïns.
Ja m'he referit més d'un cop a les trementinaires:
Se les va conèixer com les
trementinaires perquè destil·laven la resina del pi roig i l’empraven per curar
malalties. Però elles s’anomenaven “dones que anaven pel món”.
Bruixes, mags...
Què és la màgia? Rere les
bruixes, els xamans, els mags, quins poders s’hi amagaven? En temps pretèrits
la ciència va sorgir de la màgia.
I fins aquí. Val a dir que el llibre és molt més extens i documentat. Jo m'he limitat a recollir alguns, pocs, exemples del què podreu torbar si us decidiu a llegir-lo, cosa que recomano:
Va haver una època en què les capacitats de les persones eren extraordinàries. (...) A hores d’ara, la paraula “bruixa” és despectiva per a algunes, i reivindicativa per a d’altres. Tant se val. En aquest nou cicle històric les dones sàvies són reivindicatives.
El gran llibre de
les Bruixes catalanes
Textos: Joan De Déu
Prats
Il·lustracions:
Maria Padilla
157 pàgines
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada