divendres, 2 de juny del 2023

Cementiris

Barcelona. Cementiri de Montjuïc


La meva mare, quan a raó d'alguna sortida visitava un cementiri, sempre acostumava a dipositar un ram de flors a la fosa comuna. No era cap caprici, sinó que, senzillament, ella honorava així els "seus morts".
En temps de la guerra havia perdut pràcticament tota la seva família: pares i germana, i en desconeixia el lloc on havien estat inhumats. Del germà, ja ho he comentat altres cops, no se'n va tenir mai la certesa de si també era mort. A hores d'ara, he fet els tràmits perquè consti en el registre oficial de persones desaparegudes.

Bé, jo no he mantingut el costum de les flors, però sí que sempre he sentit atracció pels cementiris, tant pel que tenen com espai de silenci i recolliment, com per les obres d'art que s'hi poden trobar.

Del llibre que avui m'ocupa, el primer que crida l'atenció és el seu títol que sembla escrit per algun difunt soterrat al terra i que percep les trepitjades dels visitants, passejants o curiosos, que destorben o incomoden el seu repòs.

El cert és que només es tracta d'un recull de visites a diferents cementiris, dels quals només en faré un breu resum per tal de no resultar massa repetitiu.

Jutgeu-ne vosaltres mateixos:

Cementerio Monumental de Staglieno, Génova, Italia, 1997
El impacto del Cementerio Monumental de Staglieno es sobrecogedor. (...) el cementerio, inaugurado en 1851, incorpora vegetación; es como un bosque con estatuas.

Cementerios de los Ingleses, Igueldo y Polloe, San Sebastián. País Vasco, 2019
Es la primera vez que entiendo a qué se le aplica el adjetivo “umbrío”. 

Cementerios de Rottnest Island, Australia Occidental, Australia, 2007
Acá creció, estuvo preso y está enterrado Bon Scott, el primer cantante de AC/DC. Quiero ver su tumba. 

Cementerio de Spring Grove, Ohio, Estados Unidos, 2012
No se si existe un cementerio más bello que Spring Grove, en Cincinnati. 

Colonial Park y Buenaventura Cemetery, Savannah, Georgia, Estados Unidos, 2012
Lleva mucho tiempo clausurado para entierros: desde 1853. Ahora pasean por ahí turistas.
(...)
Savannah está llena de fantasmas de niños. 

Graceland, Memphis, Tenessee, Estados Unidos, 2012
Elvis Presley murió el 16 de agosto de 1977 (…) El 3 de octubre de 1977, Elvis y su madre se mudaron a Graceland, la casa familiar y ahí siguen. 

Cementerios israelitas de Basavilbaso y Villa Domínguez, Entre Ríos, Argentina, 2011
Hay que ir acompañado hasta el cementerio israelita de la Colonia Novibuco (…) sobre todo, porque las llaves del cementerio están en las manos de la Sociedad Israelita y solo un guía autorizado puede pedirlas. 

Cementerio de Azul, provincia de Buenos Aires, Argentina, 2009
La portada del cementerio de Saldungaray, un pueblo pequeño dentro del partido de Tornquist, es tenebrosa. 

La Roja, Moreno, Argentina, 2011
En los cementerios municipales, para hacer lugar, después de un tiempo los cuerpos son exhumados y los huesos van a un nicho o a una urna o se creman y van a la casa de los familiares. 

Cementerio de la Recoleta, Buenos Aires, Argentina, marzo de 2020
Cada vez que algún turista o visitante o extranjero en general me pregunta adónde debe ir en Buenos Aires, le sugiero sin duda alguna el cementerio de la Recoleta. 


Barcelona. Cementiri de Montjuïc


I acabo:
Cada país es un gran cementerio y en casi todos, de una u otra manera, todo se echa a perder, tarde o temprano. En diferentes momentos, con idas y vueltas. Pero estamos acá para morir y, ¡si tenemos suerte!, para que los vivos nos entierren. Para tener una tumba. 

 

Alguien camina sobre tu tumba
Mis viajes a cementerios
Mariana Enriquez
391 páginas

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada