dimecres, 1 de gener del 2020

Tú no matarás




Aquest "Tú no mataràs" de la Julia Navarro, ens reserva una petita sorpresa final. Segurament una mica relativa i massa rebuscada, però ben vinguda.

D'entrada una breu pinzellada dels protagonistes:

Marvin:Era un joven poeta que llegó a España poco antes de que comenzara la Guerra Civil. No fue porque le importara lo que estaba sucediendo, sino por su amor a la literatura. (…) Pero estalló la guerra y decidió quedarse. Un amigo les pidió que sirviera de intérprete a algunos periodistas norteamericanos. Aceptó. (...)Vivía en casa de Eulogio, pero apenas se dejaba ver.
(...)
Catalina:La guerra había interrumpido su educación al igual que la de tantos otros niños y jóvenes, aunque su madre se había empeñado en que continuara recibiendo “clases de señorita”
(...)
Don Ernesto:No había combatido en ningún Frente porque era corto de vista, además había enfermado del hígado al poco de comenzar la guerra.
(...)
Fernando:Soñaba en ser como su padre y trabajar en la misma editorial.
(...)
Eulogio:Tenía veintiocho años, le sacaba tres a Fernando, pero siempre se habían llevado bien. Incluso se habían ido juntos al Frente en los primeros días de la guerra, cuando las tropas de los nacionales, pugnaban por hacerse con la capital.
(...)
Piedad:És la mare d’Eulogio que el troba greument malalt i sense consciència de res:

Una trama un tant rebuscada en què la jove Catalina es queda embarassada i a causa d'un lleuger trauma, oblida el què ha passat i no sap ben bé qui és el pare, tot i que ella sospita, o millor desitja que sigui en Marvin, i així dedicarà una bona part de la seva vida a perseguir-lo obstinadament per diferents indrets del món, sempre acompanyada del seu fidel amic Fernando, mentre que en Marvin sempre l'evita, però fins el final, que no desvetllaré, calla la veritat del què va succeïr.

El fet de quedar-se embarassada i ser mare sent soltera i malgrat els esforços dels seus pares, no arribar mai a casar-se, fa que Catalina sigui assenyalada com una persona de mala reputació.

Bàsicament aquesta és la història, tot i que la qüestió política de l'España del moment, encara que és tractada en un segon terme, també resulta rellevant perquè a Catalina, considerada del bàndol dels vencedors:

La guerra me quitó a mi abuelo materno y mi abuela Adela murió de pena. La guerra volvió loca a mi tía Amparo, la esposa de tío Andrés, que tuvo que ver como los milicianos mataban a su hijo Andresito. La guerra me arrebató a mis tíos…
(...)
La guerra la ganaría Franco, pero la perdimos todos. (..) Tu dolor no es ni mejor ni mayor que el mío. Tus muertos y los míos valen lo mismo. 

I en quan Fernando, al qual el pare li havia demanat que mai no matés, però que no aconsegueix complir aquest desig, també reflexiona:

Mientras caminaba por la Gran Vía pensaba en los estragos de la guerra, en que seguían patentes en el rostro de las personas. (…) Ir a la iglesia era una manera de que las mujeres tuvieran un rato para ellas solas, aunque fuera repitiendo mecánicamente el “Kyrie Eleison” mientras pensaban en sus cosas.
(...)
Los muertos le seguían visitando, pero sintió que había una diferencia entre quienes morían por enfermedad y quienes perdían la vida por un acto de violencia. 

També a Eulogio, l'amic incondicional de Fernando, enamorat secretament d'ell, li canvia la vida a causa de la seva condició, descoberta tardanament, d'homosexual: És detingut i torturat. En aquest estat lamentable, que es coneix com a vegetatiu, el troba Piedad, la seva mare, que es promet (i compleix) que quan ella sàpiga que està a punt de morir, se l'emportarà.

També coneixem el punt de vista del metge Juan Segovia:

Yo estaba como médico militar cuando empezó todo.
(...)
De una guerra civil no se sale impunemente. Todos nos miramos con desconfianza, con aprensión, puede que el hombre que te cruzas por la calle, ya sea rojo o nacional, fuera quien disparó contra tu hijo, tu hermano o tu padre. Yo soy médico pero también he disparado. He matado. 

Amb dues cites extretes del mateix relat podem entendre el què va ser per molts la post guerra:

En las calles había dos tipos de personas: los vencedores y los supervivientes.
(...)
¿Quién podía ser feliz después de que la guerra les hubiera arrebatado las vidas con las que habían soñado? 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada