Cardona Març 2016 |
Qui no ha desitjat mati tenir un refugi ja sigui material o immaterial per gaudir dels moments d'intimitats tant necessaris. És, sense cap mena de dubte un bé senzill, però molt preuat al que tothom hi tenim dret i també pot arribar a ser una font de controvèrsies i discussions per incomprensió.
Us heu trobat mai quedar-vos abstrets, amb la mirada aparentment perduda i sense pensar en res concret, i que la vostra parella que us està observant, escrutant-vos, us demani "En què estàs pensant"?
Això tampoc seria massa problemàtic si a la nostra resposta "En res", tot quedés resolt, però, ai las, no sempre és així i és aleshores on amb més força acabem requerint un refugi, un petit espai mental privat:
L’espai privat ha d’estar
preservat del públic, l’Estat no pot irrompre en el món privat ni en la
consciència privada, ni ha de pretendre unificar la vida privada i la pública.
(...) L’espai públic és l’àmbit de la pluralitat, de la política; l’espai
privat és l’àmbit que cadascú construeix per a un mateix, a casa seva, a partir
del qual es constitueix la pluralitat col·lectiva que és la ciutat.
(...)
Per poder pensar o escriure,
per poder crear, cal tancar-se ara i adés en la pròpia ciutadella mental.
(...)
La ciutadella mental, d’altra
banda, és el recer interior on veritablement es genera l’impuls per a la
creació.
Fins aquí l'autor parla de refugis on crear, però jo em referia a quelcom més senzill i humil, però igualment necessari que d'alguna manera també s'hi refereix. Veieu:
Per a la vida de la ment,
“ser” equival a “pensar”, mentre que per a la vida quotidiana, “ser” vol dir
“estar”; i en algun moment, determinades maneres de “ser” resulten
incompatibles amb “estar-se” segons en quins llocs.
(...)
La cultura de l’esforç, avui
sobrevalorada, no és la solució per obtenir grans resultats acadèmics,
artístics o de qualsevol altra mena. El que cal és investigar el camp d’interès
de cada individu.
El comentari que segueix el trobo una mica radical. No sé si acabo a estar-hi d'acord, perquè penso que la vida són moltes més coses i que pel poc temps que dura paga la pena mirar de gaudir-les amb calma, però és clar, suposo que es segueix referint als creadors més o menys professionals:
Sigui com sigui, cal escollir:
o bé ens llancem al món, a veure què en surt, o bé ens retirem a l’estudi; no
podem triar les dues vies alhora perquè són divergents.
I quan l'espai privat va més enllà d'un refugi del pensament podem parlar de Ciutadelles que tant poden ser habitatges privats on dedicar-se en exclusiva al treball creatiu o també un àmbit religiós com pot ser una comunitat religiosa o senzillament el que fa anys es coneixia "retir espiritual" que no és altra cosa que aïllar-se de món exterior per dedicar-se a pensar, o potser a resar amb la idea de comunicar-se amb quelcom superior i inabastable:
La ciutadella corporativa és
un instrument defensiu amb dues funcions: a) de cara enfora, fer veure que els
intel·lectuals “treballen” i que tenen merescudes les retribucions que reben
per a la seva manutenció, i b) de cara endins, permetre’ls dedicar temps a les
seves dèries especulatives, una mica com si fos d’amagatotis.
(...)
En efecte, la ciutadella
corporativa és una casa organitzada segons estructures de poder, que han
esdevingut estructures de domini. A dins s’hi poden refugiar el pensament i
l’obra d’una persona o d’un col·lectiu de persones que comparteixen certs
pressupòsits.
(...)
D’altra banda, l’àmbit
monàstic cristià també desplegà tots els elements característics de la
ciutadella col·lectiva per garantir la protecció del pensament.
Manresa, 2015 |
Sens dubte, tots vivim, si no determinats, almenys sí fortament condicionats, per les circumstàncies mundanes i materials, però en els esperits especulatius hi té un pes singular l’impuls de sostreure-se’n a la primera de canvi.
Els refugis del
pensament
Josep Pradas
179 pàgines
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada