Barcelona Herbes remeieres Sant Ponç 2015 |
Barcelona Herbes remeieres Sant Ponç 2015 |
Us agraden les bruixes? A mi em fascinen. Algunes eren dones sàvies i compromeses que ajudaven els seus veïns i que varen ser injustament perseguides per part dels poderosos, dels envejosos, dels mediocres, dels ignorants malintencionats, dels beats... Segur que us sona:
Han passat més de cinc segles
des que va aparèixer la paraula “bruixeria” als codis legals de molts països
europeus, i les dones que la gent considerava bruixes es van convertir en el
blanc d’una persecució massiva. Actualment,
la majoria de governs on s’agredeix i s’assassina les dones per bruixes no ho
reconeixen com a delicte.
D'altres eren dones pobres, que s'havien quedat soles i no tenien altre manera de sobreviure que vendre les quatre herbes que podien trobar per la muntanya:
No és estrany que moltes de
les anomenades bruixes fossin dones pobres que sobrevivien demanant almoina de
porta en porta o que vivien de la “taxa dels pobres”. (...) La pobresa de les
bruixes s’esmentava en les acusacions, i també es deia que el dimoni se’ls
acostava en temps de necessitat i els prometia que d’aquell moment ençà “no els
faltaria mai res”, i presumiblement els oferia “carn, roba i diners, i el
pagament dels deutes.
Però de què les acusaven?:
Els que les portaven a judici
les acusaven de ser busca-raons, de tenir una llengua verinosa, de sembrar la
zitzània entre els veïns, acusacions que els historiadors sovint han acceptat.
(...) La “bruixa” era una dona de “mala reputació” que, quan era jove, havia
tingut un comportament “lasciu” i “promiscu”. Havia tingut fills fora del
matrimoni.
(...)
La bruixa era el comunista i
el terrorista del seu temps, i va fer falta una campanya “civilitzadora” per
produir la nova “subjectivitat” i la divisió sexual del treball.
(...)
Una acusació de bruixeria pot
ser la conseqüència d’un conflicte de territori o de la competència i les
rivalitats econòmiques.
Barcelona Herbes remeieres Sant Ponç 2015 |
Barcelona Herbes remeieres Sant Ponç 2015 |
Bruixes, caça de bruixes i dones
Silvia Federici
Traducció de Marta
Pera Cucurell
99 pàgines
I acabo amb un petit recull de l'excel·lent publicació que SÀPIENS ha dedicat a les bruixes, i que si teniu curiositat per aprofundir en el tema, penso que és imprescindible. Els tres primers punts són pensant en fer un xic d'història.
M'han semblat especialment interessants els dos darrers, tant pel que es refereix al tema avui dia, que jo creia que estava totalment superat i, com no, la constant persecució per part d'alguna secta que entenc que es considera ultracatòlica.
I parlem del segle XXI!!!!:
Un fenomen europeu:
Un fenomen que s’acabaria consolidant i feminitzant a finals del
segle XV.
(...)
Les grans caceres de bruixes
van tenir lloc a les regions europees amb una manca de control estatal i amb
més autonomia jurisdiccional de les elits locals.
El Pirineu, bressol de la
cacera:
Si bé fins fa poc s’assegurava
que tot havia començat a les valls dels Alps suïssos i a la zona del Delfinat
occità (...) estudis recents demostren que la cacera de bruixes europees va
començar, ras i curt, al Pirineu català. En concret, a les valls d’Àneu.
Els judicis:
Un judici per bruixeria no era
una cosa qualsevol. Requeria un personal especialitzat i una infraestructura
que no tenien habitualment als pobles.
Com combatre una bruixa?
Un dels rituals
protectors més generalitzats era el salpàs: per Setmana Santa, el rector
recorria les cases del poble i els masos beneint finestres i portes amb sal i
aigua.
Les bruixes avui:
En ple segle XXI, en països
com l’Aràbia Saudita encara es decapiten dones acusades de bruixeria. A
Sud-Àfrica, Moçambic, Tanzània, Zàmbia, el Zaire i Kènia, cada anys es
torturen, es mutilen i es cremen vives moltes suposades bruixes. A Ghana també
hi ha camps de refugiades per a dones expulsades de les seves comunitats, moltes
d’elles solteres o vídues que tenen por que les assassinin i que viuen en
condicions miserables.
Persecució evangèlica:
A l’Amèrica Llatina i
l’Amèrica Central, al subcontinent indi i a Oceania, les sectes fonamentalistes
evangèliques i neopentecostals que s’han introduït en aquells territoris amb
l’expansió del neoliberalisme, de la nova privatització de les terres i d’un
empobriment generalitzat de les masses, han reprès els discursos relacionats
amb el diable i el mal. Des de les seves influents tribunes, parlen de
conspiracions satàniques i acusen determinades líders comunitàries de
demoníaques, sobretot en zones remotes de l’Amazònia.
BRUIXES
SÀPIENS
Autors diversos
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada