dimarts, 31 de maig del 2022

Del desig

Sembla evident que en Gabriel Ferraté, possiblement sense proposar-s'ho va eclipsar la figura i l'obra del seu germà Joan. Potser fins i tot jo, no n'estic del tot segura, en un primer moment faig agafar aquest llibre pensant-me que es tractava d'una obra d’en Gabriel.

Però millor ens endinsem en el difícil univers "Del desig" del qual tractarà aquesta nova entrada:
El fet és que al llarg d’un parell de setmanes, entre el 31 de juliol i el 12 d’agost del 1966, Ferraté va escriure el primer dels tres diaris que aplega aquest volum.
(...)
Els noiets i els llibres són les dues passions veritables que Ferraté es reconeix explícitament. 

Al primer diari li va donar el títol de "Roma" i va estar escrit entre el 31 de juliol i el 12 d’agost 1966:
Les fantasies homosexuals no són gens rares en mi, ben al contrari. En l’ordre heterosexual, en canvi, no hi ha sinó una línia de fantasia que segons com pot esdevenir igualment obsessiva, i és la de les nenes ximples, les delicioses "lolitas". 
(...)
Vaig començar aquest quadern per compensar el temps perdut i gràcies al to una mica ximple i feliç de la comèdia. 

Del "Diari de Daniel" és molt probable que trobeu diverses referències, car potser, ha estat el més divulgat dels tres diaris:
Vaig començar ahir aquest diari, sense gust, per disciplina.  Hi he posat fins ara tota la veritat que sóc capaç d’expressar. Però no és tota la veritat.
(...)
Vaig conèixer Daniel el dia 12 de gener, i es va quedar amb mi fins al matí del dilluns dia 19. Total: set nits
(...)
Presa al nivell de la sensualitat i la tendresa, la vida de vegades s’acosta tant com es pugui a la felicitat total. 

I així arribem al "Darrer diari", d'un to trist, amargat i molt dur amb ell mateix, potser fruit dels seus desenganys amorosos:
La vida em fa fàstic, sovint, però no menys sovint m’hi sento tan ben instal·lat com es pugui. 
(...)
No tinc cap compromís amb res que no siguin les meves coses, (...) No tinc res a fer enlloc sinó treballar per mi.
(...)
Tinc cinquanta anys, i he hagut d’arribar en aquesta edat per acabar de saber que hi ha homes a qui agraden els homes (tots cuixes, cul i muscle a tot arreu) i homes a qui agraden les dones (totes cul i cuixa, i pits a tot arreu) per pura sensualitat, i prou, i que no els agrada res fora d’això. Ruc que sóc, ja que tots els indicis són que, maricas o no, els homes fets així són la majoria.


Grafit a Sabadell



Ens volem abans que res a nosaltres mateixos, i si ens volem és perquè mai no ens posseïm del tot, ni no ens podem posseir. 
 

 

Del desig
Joan Ferraté
135 pàgines

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada