dissabte, 27 de maig del 2017

La senda del perdedor



El que primer m'ha cridat l'atenció d'aquesta història, sembla que autobiogràfica de'n Charles Bukowski, sota el pseudònim de Hank Chinaski, és el retrat que presenta d'una societat ruda i molt violenta:

No sólo los mayores se ponían antipáticos y violentos, sino también los niños, e incluso los animales. Parecía que imitasen a la gente.

I de la mateixa manera, la violència era present en la intimitat de la llar, amb un pare brutal i una mare maltractada i gairebé emocionalment absent que no obstant, de manera incomprensible, sempre fa costat al pare. Així va ser la infantesa i l'adolescència de l'autor-protagonista:

No me dejaban jugar con otros niños.
 (...)
Había problemas en casa, muchas peleas entre mi padre y mi madre, y como consecuencia me tenían algo olvidado.
(...)
Casi todos los sábados recibía una paliza con la badana de afilar. (…) (También me pegaba a lo largo de la semana, una o dos veces, por cosas que no hacía o que hacía mal). 
(...)
Mi madre no existía. Yo era un maldito.

Tot i que els seus resultats acadèmics són força acceptables, ell constantment se sent aliè i enfurismat amb tot el que l'envolta:

Aprobé mis exámenes asistiendo a las clases y adivinando las respuestas. Jamás tuve que empollar los exámenes.
(...)
No me gustaba la forma en que caminaban, el aspecto que tenían o cómo hablaban (els companys d’escola), pero tampoco me gustaban ni mi padre ni mi madre. Seguía teniendo la sensación de estar rodeado por un espacio vacío. 

Així les coses, en entrar a l'adolescència pateix una forta infecció causada per un acné virulent que l'obliga a dolorosos tractaments hospitalaris. Aquest fet propicia, que la seva actitud rebel contra tot i tothom es vegi considerablement agreujada. Comprova en pròpia carn (de manera literal), les deficiències del sistema sanitari per tractar els més desfavorits:

Experimentaban con los pobres y, si funcionaba, utilizaban el tratamiento con los ricos. Y si no funcionaba, aún había un montón de pobres para experimentar sobre ellos.
(...)
Siempre tuve problemas con las chicas, y con el acné se convirtieron en imposibles

I en aquest desastre continuat, cercant consol en l'alcohol, refugiant-se en la violència i on sovint apareix la idea del suïcidi com a única sortida possible, un dia troba el seu camí en la lectura i és així com s'inicia com a escriptor:

Todo me vino de golpe. Un libro me llevaba al siguiente

Un relat dur, sense concessions, a voltes difícil d'assimilar que alguns cronistes han qualificat com de "cop de puny". 

Realicé varias incursiones prácticas por los barrios bajos para prepararme para el futuro. No me gustó lo que vi. (…) Volví a mi cobertizo y bebí… (…) Ahí sentado bebiendo consideré la idea del suicidio, pero sentí un extraño cariño por mi cuerpo, por mi vida

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada