divendres, 1 de setembre del 2023

Hombres fatales

 Un títol molt suggerent que en realitat, tot i resultar entretingut, no ha estat ben bé el què m'esperava.

D'entrada, recullo la llarga definició del què l'autora entén com a dona fatal, entenc que per situar-nos:
Como si se tratara de una especie de criatura fabulosa y mítica, lo único que sabemos de la mujer fatal es lo que nos cuentan algunos testigos privilegiados -sus desdichadas víctimas- que lo han perdido todo menos la capacidad de sentir (¡y cómo!) y de narrar. La víctima es, pues, a pesar de la supuesta aniquilación que ha padecido, alguien cuya capacidad de elaborar la turbulenta experiencia sigue intacta.
Bé, no sé si hi estic o no d'acord, perquè per a mi uns exemples de dona fatal van ser, per exemple, la Marlene Dietrich, la Rita Hayworth o la Marilyn Monroe i em refereixo a les actrius. En la seva vida privada, ves a saber.

Tot i això, encara aquesta presentació prometia, en el sentit que, com jo pensava, com podria fer el tomb l'autora i presentar-nos uns personatges masculins que oferissin tots aquests atributs.

De fet, anava errada, la pretensió no era presentar-nos realment "Homes fatals" sinó més aviat, parlar-nos de les influències masculines que han fet que algunes dones s'acabin considerant com a "fatals".
Veiem:
Uno de los personajes que primero vienen a la mente al pensar en el estereotipo de la mujer fatal es Carmen, la fogosa gitana española que imaginó el escritor francés Prosper Mérimée.
(...)
Sólo a partir del Romanticismo se acuña el estereotipo de la “femme fatale”; en la primera mitad del XIX aparecen de forma recurrente personajes femeninos funestos.
(...)
La identificación entre el erotismo y el diablo tiene en el cristianismo una larguísima tradición que se prolonga en la literatura secular posterior, en la que las mujeres pertenecen a un género maldito, “fatal” por definición, en la medida en que son la causa de que los débiles hombres se extravíen.

Considero que aquest primer exemple és quelcom una mica oblidat, però passem al següent que no és altra que la Conchita d' "Ese oscuro objeto del deseo” de Luis Buñuel
Desde el estreno de la película, la crítica simpatizaba más con la Conchita de Buñuel de lo que tradicionalmente había simpatizado con Carmen o incluso con la Conchita de Louÿs.
(...)
“Ese oscuro objeto del deseo” sitúa el mito de la mujer fatal como una quimera, por no decir como un síntoma, de la mentalidad burguesa. 

Arriba el torn de Proust i la seva visió de la gelosia:
En los relatos de amores fatales los celos son un ingrediente habitual y muy comprensible, ya que la amada es esa perversa seductora empeñada en causar la ruina de su enamorado.
(...)
Los celos son, tanto para el sujeto como para el objeto amorosos, un cepo del que es imposible escapar. 
 
No hi podia mancar l'al·lusió a "Lolita":
La exagerada inmadurez de Lolita debería permitirnos advertir desde un principio el carácter desquiciado de la pasión de Humbert y, en general, de su delirante representación del mundo, pues la locura de Humbert es una caricatura de la quien pierde vista la realidad y la tergiversa a su conveniencia. 
 
A mode de conclusió:
En realidad, si el mito de la mujer fatal me ha llamado la atención a medida que topaba con él en la literatura o en el cine es porque constituye en sí mismo una caricatura del deseo en nuestro imaginario amoroso. 
 

Grafit a Sabadell

Haureu observat que no coincidim en el recull de prototips de "dones fatals", però ben mirat, potser sí que totes aquestes dones de les que ens parla l'autora, han tingut, en el seu moment, aquesta  consideració.
Bé, en resum ha estat una lectura entretinguda sense massa res més.



 

 

Hombres fatales
Elisenda Julibert
165 página

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