dimarts, 6 de febrer del 2024

Alternatives a la presó?

Barcelona, Juliol del 2017
Visita a La Model


Vaig començar aquesta lectura, convençuda que en Folcault, que sempre s'ha mostrat molt crític a amb les presons hauria deixat unes pautes clares al respecte, tot i que ningú no les havia recollit, però, val a dir, que m'ha sorprès comprovar que en les seves reflexions no sembla aportar cap conclusió que ofereixi alguna alternativa a la presó.

De bon començament a la seva pregunta: "Realment cal ser castigat?", algunes de les reflexions que aporta, són:
Si admetem que la presó serveix per a dues coses: en primer lloc, garantir de manera segura i contínua la reclusió dels individus. (...) En segon lloc, el fet que, a penes escapats d’aquesta presó tan meravellosament model, reincidissin deixava clar que la funció correctiva de la presó, l’objectiu d’esmena que se’ns proposa a la detenció, també havia fracassat. 

Perquè, en realitat, quina és la funció de les presons?:
L’autopunició com a principi de la correcció, la família com a agent de la correcció i com a agent de la legalitat, el treball com a instrument essencial de la penalitat: aquests tres grans mecanismes que van caracteritzar el funcionament de la presó al llarg del segle XIX els veieu funcionar ara, encara i més que mai, en els centres anomenats alternatius a la presó. (...) En qualsevol cas, les velles funcions carceràries són el que ara s’intenta fer funcionar a partir de centres que ja no s’assemblen exactament a la presó.
(...)
Imposar un deute a un individu, suprimir-li un cert nombre de llibertats, com la de desplaçar-se, torna a ser una altra vegada una certa manera de subjectar-lo. (...) Un individu en llibertat condicional, aleshores, és un individu que està vigilat.

I acaba la relació amb unes afirmacions contundents:
La presó, en el fons, és un focus permanent d’il·legalismes intensos.
(...)
És un lloc de violència física i sexual, que és exercida sobre els reclusos pels mateixos reclusos i els guàrdies.
(...)
La presó ha estat una fàbrica de delinqüents; la fabricació de la delinqüència a través de la presó no és un fracàs de la presó, és el seu èxit, perquè estava feta per a això.

I arribem al nus de la qüestió, l'esperada resposta a l'enunciat del llibre: Alternatives?:
No hi ha alternatives a la presó, o més aviat les alternatives a la presó que es proposen són precisament maneres de fer garantir per altres i sobre una escala de població molt més àmplia les velles funcions que es demanaven a la parella rústica i arcaica “presó i delinqüència”.
(...)
Fer retrocedir la presó no és, doncs, ni revolucionari ni potser ni tan sols progressista.
(...)
Només es pot plantejar, la qüestió de la presó, i del seu paper, i de la seva desaparició possible, en els termes d’una economia i d’una política, si voleu, d’una economia política dels il·legalismes. 

I, en el mateix volum, hi trobem un seguit de comentaris de diferents autors, que es refereixen al mateix tema i a la visió de Foulcault.

En faig un petit recull:
Pensar la nostra actualitat penal amb Michel Foucault
Sylvain Lafleur
És important recordar que Foucault no s’oposa a l’existència de sancions, ja que no troba res d’escandalós” al fet que uns individus siguin castigats si infringeixen unes regles.
(...)
Recordem que la reclusió ha de complir dues funcions:
Una funció preventiva
Una funció punitiva
(...)
En conseqüència, la reclusió no tindria en absolut com a paper suprimir les infraccions, sinó més aviat tornar dòcils alguns individus obligats a cometre incivilitats. 

“Què és un il·legalisme?”
Conversa amb Anthony Amicelle (Professor)
Existeixen tres distincions relatives als il·legalismes en Foucault.
La primera  sobre les accions posades en relació amb una pertinença de classe.
(...)
La segona distinció tracta del tipus de sanció.
(...)
La tercera distinció tracta de les instàncies i els processos de sanció dels il·legalismes. 



I adjunto l'enllaç que us durà a una interessant entrevista del 17/01/2019 al aleshores Síndic de Greuges, en Rafael Ribó. 


 

Alternatives a la presó?
Michel Foucault
Traducció d’Oriol Valls
114 pàgines

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada