dijous, 22 de setembre del 2022

El hereje

 

"Diables" a Sant Pere de Riudebitlles
Octubre del 2014

Recorregut, amb tons històrics, per la vida de Cipriano Salcedo, des de pràcticament la seva concepció fins a la seva mort, sempre sota l'ombra del "Santo Oficio":
Se iniciaba el mes de octubre de 1557 (…) Era el Hamburg un pequeño barco de carga, dotado con cincuenta y dos marineros. 
(...)
Las quemas de libros han sido en España pasatiempos habituales. 

Començo el recull just en el moment del part. En una època en què era molt habitual perdre-hi la vida, donada tant l'absència d'asèpsia, com les dificultats pròpies de donar a llum:
A las dos y media de la madrugada del 31 de octubre de 1517, la dilatación estaba prácticamente terminada pero el niño no salía y doña Catalina gritaba, pero seguía sin poner nada de su parte para llevar el proceso a buen término.

En aquest cas, tot i la dificultat afegida de la poca participació de la futura mare, el part ha arribat a bon terme, tot i que, donada l'extremada feblesa de la mare, associada a una febre persistent que finalment acaba produint-li la mort, fa aconsellable l'assistència d'una dida.
I mentre el pare es desentén, escudant-se en el seu dolor (no del tot cert) per la pèrdua de l'esposa, la responsabilitat  de la criança i la cura de l'infant, recau en una jove, quasi nena de quinze anys, que ha perdut la seva criatura:
Minervina Capa, natural de Santovenia, de quince años de edad, madre frustrada, empezó a formar parte de la servidumbre de la familia Salcedo en la Corredera de San Pablo 
(...)
Como era previsible, dada su corta edad, el niño vivía pegado a su nodriza. 
(...)
El fingido desconsuelo de don Bernardo y su distanciamiento real hacia el pequeño determinaron la cada día más cálida aproximación de la muchacha. 

Però no triga gaire, el suposat desconsolat vidu a recuperar l'ànim i viatjar i compartir tertúlies i molt més amb els amics, fins el punt que acaba tenint una amistançada a la que porta a viure en un pis i de la que no sospita que ni és tant innocent com s'havia pensat, i aviat descobrirà que no li és en absolut fidel:
Don Bernardo Salcedo correspondía sonriente a los amigotes rezagados de la taberna de Dámaso Garabito (…) Llevaba meses sin grandes preocupaciones, razonablemente satisfecho. La Petra Gregorio, cuyo contrato había estado a punto de rescindir con la ponedora María de las Casas, había resultado ser una amante singular.
(...)
Petra Gregorio había jugado con él desde el primer día. (…) Eran, simplemente, una puta y un cornudo.

Alié a la vida del seu pare, al que pràcticament ni veia, el petit, amb cinc anys creix feliç:
Cipriano se sentía libre y feliz en el pueblo (de la seva dida). Con los amigos de su edad, correteaban por todas partes y, algunas veces, se arrimaban a la casa de Pedro Lanuza, pintada de amarillo, y golpeaban las cacerolas. 

Mor el pare, amb la total indiferència del fill, que mai no ha sentit cap afecte per ell, i és a partir d'aquest moment, al mateix temps que en Cipriano entra plenament a la vida adulta, que també el relat entra de ple en el què és la heretgia: 
Cumplida la mayoría de edad, Cipriano Salcedo se doctoró en Leyes, entró en posesión del almacén de la Judería y de las tierras de Pedrosa y se trasladó a vivir a la vieja casa paterna.
(...)
Asentada su vida adulta, alcanzaba el título de hidalgo. 
(...)
Sin embargo, Cipriano Salcedo siempre aspiraba a un perfeccionamiento moral. Recordaba ael colegio con nostalgia. 
(...)
Los primeros meses de matrimonio fueron gozosos y apacibles para Cipriano Salcedo. Teodomira Centeno, que había pasado a llamarse Teo, desayunaba en la cama a las diez de la mañana, se arreglaba y bajaba un rato a la tienda.

Però sembla que el destí els ha negat la paternitat i Teo, comença a visitar tota mena de metges i xarlatans que amb falses promeses i ridículs i absurdes rutines, que Cipriano simula seguir, els van prenent els diners i el temps:
Teo seguía viviendo alentada por la esperanza de ser madre. Creía a cierra ojos en la promesa del doctor Galache y se atenía escrupulosamente a sus instrucciones. 
(...)
Si se casó fue únicamente para ser madre pero él, de pronto, lo había echado todo a rodar.

Tot acaba amb la bogeria de Teo, a la que cal tancar en una institució:
Los procedimientos son primitivos. El enfermo vive atado a los barrotes de la cama o con grilletes en los pies para que no escape. Claro que con un poco de dinero, pagando dos loqueros para que la atiendan, pueden vuesas mercedes evitar esa humillación.

I en el que a Cipriano es refereix, entra en contacte amb un grup quasi secret i marginal, que l'introduirà en l'àmbit de la Reforma protestant, que acabarà desencadenant un cisma dins l'Església Catòlica, amb la consegüent persecució dels adeptes. Així, acabarà sent detingut i empresonat, i finalment condemnat a mort:
A Cipriano Salcedo le correspondió compartir celda con frey Domino de Rojas. (…) Paulatinamente, Cipriano fue informándose de la situación del resto de los presos. 
(...)
Cipriano temía más los preparativos del suplicio que el suplicio mismo. 

I mentre arriba el moment final, en Cipriano, que mai no havia abandonat la fe, passa revista de la seva vida:
En su vida había tres pecados de los que nunca se arrepentiría bastante. (…) el odio hacia su padre, la seducción de su nodriza aprovechándose de su cariño maternal y el desafecto hacia su esposa, su abandono, que la llevó a morir trastornada en un hospital. 

El cautiverio de los más de sesenta reclusos de la cárcel secreta de Pedro Barrueco, acusados de pertenecer al foco luterano de Valladolid, concluyó definitivamente en la madrugada del 21 de mayo de 1559, más o menos un año después de haber comenzado.



Març del 2010
"Diables" a Sant Pere de Riudebitlles

 

El hereje
Miguel Delibes
497 páginas

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada