dissabte, 30 d’abril del 2016

EL PODER

Ja fa un temps que he llegit aquest anàlisi les notes referents al qual m'havien quedat una mica oblidades i subordinades a altres publicacions que per diferents motius he considerat prioritàries, però donat que de manera imminent es tornaran a convocar "Elecciones Generales de España" per segon cop en relativament pocs dies, i veient, llegint i escoltant les declaracions dels diferents polítics considero que aquest estudi adquireix una total vigència.

Escrit per Bertrand Russell,  l'any 1938, és una reflexió filosòfica respecte fonamentalment a l'afany d'exercir el poder sobre les persones.

No puc afegir gaires comentaris, tan sols reproduir un recull de les frases que m'han causat un major impacte.

Reflexionem:

Cuando se ha asegurado cierto grado moderado de comodidad, tanto los individuos como las comunidades persiguen el poder más que la riqueza, buscan la riqueza como un medio para el poder, o quieren aumentar la riqueza para aumentar el poder, pero tanto en el primer caso como en el último su motivo fundamental no es económico
(...)
El origen de los reyes, como el de los sacerdotes, es prehistórico, y los primeros grados de la evolución de la monarquía sólo pueden ser conjeturados por lo que existe todavía entre los salvajes más atrasados
(...)
Todas las sumisiones tienen sus raíces en el miedo, sea humano o divino el caudillo a que nos sometamos.
(...)
Un gobierno sin autoridad psicológica es una tiranía.
(...)
La suposición de que el proletariado constituye la mayoría es muy discutible. Es definitivamente incierto en los países agrícolas, donde predomina la propiedad rústica. Y en los países donde existe una riqueza más asentada, muchos hombres que desde el punto de vista económico son proletarios, están políticamente del lado de los ricos, porque sus empleos dependen de las demandas del lujo.
(...)
El amor al poder es una parte de la naturaleza humana normal, pero las filosofías del poder son insanas en cierto sentido preciso. (…) Los hombres que consienten que su amor al poder les da una opinión equivocada del mundo deben ser encerrados en un manicomio.

Evidentment podria seguir referenciant punts i més punts, reflexions i conclusions del seu brillat autor, però pels qui no coneixeu  el llibre no puc més que recomanar-vos la seva lectura. No us deixarà indiferents.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada