Collblanc, Barcelona... Anys 50. Postguerra, o com solia dir la meva mare: Misèria.
Aquest és l'escenari que ens presenta Catalina, l'autora de la mà de "La Brígida". Un escenari que no m'és aliè perquè la mare també s'havia pintat més d'un cop la costura de les mitges que no tenia:
La Brígida (...) es pintés amb
llapis de les celles una ratlla negra de dalt a baix de la part posterior de
les cames, des de l’alçada del genoll fins al taló, fent-la coincidir
exactament amb el tou de la cama, per imitar la costura que imperava en la moda
de les mitges que no portava.
El germà de la Brígida, té el malnom de "pincha olivas" pel seu gust per rossegar olives que acostuma a dur entaforades a les butxaques dels bruts i esparracats pantalons:
El “pincha olivas” gaudia
escoltant totes les sapiències del Manuel, el fascinava aquell home que li
explicava les coses com ningú ho feia.
I ja hem presentat dos dels protagonistes d'aquesta història, però ja entendreu que n'hi ha molt més: l'escombriaire, la "secreta"...:
L’escombriaire s’havia
convertit en un ritual diari i la canalla el seguia durant el trajecte per tota
la llargada del carrer.
(...)
Un cotxe negre amb tres homes
dintre els va fer aixecar del terra per deixar-lo passar. El van veure
aturar-se davant la porta de l’escala del “pincha olivas”. Era estrany.
Que la policia s'interessés en qualsevol ciutadà sempre era motiu de neguit i alerta i més si la "visita" comportava haver de personar-se a comissaria o, com és el cas, perquè es tracta d'una aparent deserció del germà gran, a Capitania General:
Al segon dia de la visita de
la policia, pare i filla seguien les indicacions de l’inspector Cruz. Pujaven
al tramvia 57 que anava en direcció a la Barceloneta i els portava davant de
Capitania General.
(...)
Els dimarts la Brígida no
treballava al matí (...) Cada dimarts el convertien en el dia i el torn del
petit de la casa. Un cop net, li donava la roba que duria tota la setmana. Li
pentinava els rinxols i esmorzaven asseguts l’un al costat de l’altre per
parlar una estona.
Però el germà desaparegut, aparentment desertor, ha viscut una autèntica aventura i a hores d'ara resta amagat, totalment exhaust:
Heu patit un desmai. Heu
vingut a la Catedral i preguntàveu per mossèn Francesc. (...) La congregació
s’havia fundat l’any 1954, només feia dos anys, i s’ocupava de la sagristia de
la Catedral, a més de col·laborar en els actes litúrgics i de pietat.
(...)
Camuflat de paisà fins a la
cintura vaguejava sense rumb pels carrerons contigus a la Catedral. (...) Es
passejaven per la seva memòria els anys adolescents, aquells temps no gaire
remots en què, aliens a altres adversitats, els esforços per recuperar la
pilota emergien com a protagonistes.
(...)
Vestit de paisà, durant el
trajecte de nit per arribar a la Catedral, va ocupar el cap rumiant
l’estratègia a seguir.
I en aquesta trama d'autèntica novel·la negra, ens assabentem d'un assassinat i tota una enrevessada història difícil de resumir, però que en definitiva ha conduit a en Demetrio, que aquest és el nom del fugitiu, fins a un obscur personatge que l'ajudarà al mateix temps que la policia...:
La policia només havia saltat
el mur dos cops durant tota la setmana. (...) El Demetrio seguia endavant amb
el seu pla.
(...)
Tot plegat era ben estrany.
(...)
Tot seguia igual, res no canviava dins aquella vida regalada de sibarita avorrit que li havia proporcionat el senyor Maizel. (...) Després dels quinze dies transcorreguts des del primer moment en què es van conèixer, calia avançar en la realitat d’una futura llibertat.
En general, es tracta d'una trama molt confosa, amb diferents connexions, que defujo de resumir, però hi ha un tema, un fil conductor de tot plegat que és el que a mi m'ha interessat especialment, i que em referia a l'inici: l'ambient miserable de la postguerra i molt en especial, als qui es consideraven del bàndol perdedor.
Una mostra punyent és la història de l'Albert, un jove que de manera recurrent detenien amb qualsevol motiu, real o inventat i el retenien tancat mentre era sotmès a tot tipus de maltractaments:
Durant el cap de setmana,
l’Albert va ocupar una mena de calabós en solitari. (...) En el darrer arrest,
i van permetre tornar a casa quan es va desmentir l’arribada de Franco a
Barcelona, després d’etzibar-li uns dolorosos cops de peu per qualsevol part
del cos.
(...)
El van llançar al carrer com
qui llença una bossa d’escombraries.
(...)
No és vida tenir sempre la por
damunt per si et venen a buscar.
(...)
La sortida de presó de l’Albert
havia estat demorada expressament per l’inspector Cruz. No tenia sentit la protecció
del Caudillo quan mai s’havia anunciat la seva presència.
Fum d’estampa
Catalina
Navarro-Pont
505 pàgines
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada