dissabte, 25 de juny del 2022

Vive como puedas


A voltes amb el títol, se m'acut que de fet, tothom tractem de viure com bonament podem. I també és evident que n'hi ha que poden permetre's tots els capricis per extravagants que siguin, uns altres que van, anem, passant la vida de manera senzilla, però sense angúnies i  d'altres, massa, que només van sobrevivint.

Però entrem en el llibre. Es presenta el protagonista, amb una bona dosi d'humor, que anirà perdent segons avança la seva història:
Mi nombre completo es Luis Ruiz Puy, tres palabras que pronunciadas juntas suenan con un exótico acento oriental. 
(...) 
Jamás he protagonizado una pelea. Ni con él (Es refereix al seu cosí, Óscar que ara viu amb la seva primera esposa, Carmen,  de la que es va separar, quan els va trobar tots dos al seu llit i no pas dormint) ni con nadie. No sé si soy el ser más pacífico de este mundo, un buen diplomático o sencillamente un cobarde. 
(...)
El piso donde Carmen vive con su mascota, Óscar y mis hijos mayores está en la granvia de la ciudad y fue mi hogar durante más de quince años.

En Luis ha reincidit i s'ha tornat a casar, aquest cop amb la Sandra, naturista acèrrima fins a extrems un tant angoixants i amb molt caràcter:
A partir de mañana vamos a compartir al cincuenta por ciento la educación de los niños -añade Sandra-. Me da igual que tengas mucho trabajo en la fundación o que algún día te encarguen los guiones de un culebrón de cien capítulos. Entiendes?

En Luis té un veí neuròleg, que sovint té raonaments carregats de filosofia, que sempre li ha fet costat i li ha donat més d'un cop de mà i del que ell sembla no prendre-se'l massa seriosament:
Yo, en cambio, cumplo estrictamente mi jornada laboral. Gano menos dinero que ellos pero soy más feliz. Y lo único que he hecho ha sido prescindir de algunos caprichos y sustituirlos por actividades baratas, casi gratuitas, como pasear, disfrutar de un café en una terraza o ir a la biblioteca pública, tomar prestado un libro y salir al jardín a leerlo, como hago todas las tardes desde hace cinco años. (…) Luis nunca ha sabido si Carles es un iluminado o un chiflado, si es un adelantado o un retrasado a su tiempo. Y sigue sin saberlo. 
(...)
A penas sé nada de la vida privada de Carles, lo cual dice muy poco de mí. (…) Mis problemas han eclipsado los suyos durante los más de diez años que somos amigos. 

Però tampoc no trigarà gaire a saber-ne més de la vida privada de'n Carles. I serà tota una sorpresa:
Ningún hombre me había mirado antes con el arrobamiento del desamor y nunca pensé que pudiera ser el objeto de deseo de un homosexual.

I així les coses, rep una trucada de la Carmen, que li demana trobar-se a soles amb urgència. Ella té quelcom que comunicar-li, és un tema seriós i irreversible del qual només vol fer-lo partícip a ell:
Carmen acaba de conocer la fecha de su muerte, así que la incertidumbre ha desaparecido de su vida. Y el miedo se ha convertido en un temporizador. 
(...)
La muerte es otro parámetro que puede medirse con una cinta métrica. Hay muertes cortas y largas, algunas miden milímetros y otras centímetros.

Com he dit de bon començament, el que comença com una història carregada d'humor esdevé una reflexió seriosa envers la vida i la mort i la manera d'afrontar-la.
Un bon final. No tot és riure:
Las lágrimas pueden ser las palabras de una lengua universal que no requiere traducción, como el esperanto o la bioquímica, porque es inherente a todos los seres humanos. Nadie es ajeno a su comprensión. 

 

Vive como puedas
Joaquín Berges
296 páginas 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada